Midnight Cowboy

Originaltitel: Midnight Cowboy
Regissör:John Schlesinger
Utgivningsår:1969

Om Midnight Cowboy:

En bondgrabb flyttar från Texas till New York City för att försörja sig som gigolo för rika kvinnor från Park Avenue. Det är dock inte lika enkelt som han tänkt sig. I stället kommer han i kontakt med en rörelsehindrad man, som lever ett ganska sjaskigt liv, och de båda männen utvecklar en djup vänskap.

Titel: Easy Rider
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1962
Genre: Drama, Romantik, Roadmovie
Lolita

Jon Voight, Dustin Hoffman, Sylvia Miles, Brenda Vaccaro, Barnard Hughes, John McGiver, Bob Balaban, Paul Benjamin, Jennifer Salt

Waldo Salt

Drama

Recension Midnight Cowboy

- Priceguy sätter betyg 3 och skriver:
Jag förstår inte den här filmen. Jag har hört den kallas klassiker så länge jag kan minnas, jag har förstått parodier och referenser utan att ha sett originalet, ledmotivet för genast fram minnesbilder av Jon Voight i cowboyhatt knallande längs en gata i New York - men nu har jag sett filmen, och jag sitter mest och undrar. Joe Buck (Voight) är en ung, stöddig kille från Texas. På vischan är han...

Recension av Midnight Cowboy - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Oscars
Diskussioner om Midnight Cowboy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Midnight Cowboy (283 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   00:11 25/1
Jag vet inte om jag tycker att det här är en så märkvärdig film egentligen. Mycket till story finns det inte, och karaktärerna är inte så välutvecklade heller. Men oj vilket tidsdokument det är. Inte bara rent visuellt, även om det finns mycket att ta in där med, men också i de teman som tas upp, och hur man skildrar ett Amerika som få filmer hade vågat sig på innan. Både Voight och Hoffman är dessutom väldigt bra, och det är kul att se dem så här i inledning av deras karriärer. Sedan har vi förstås Harry Nilssons temamusik som sätter helt rätt stämning. Så det är en tidsresa som är bra go att få ta ändå
mammene (Anmäl)   17:01 24/1
Härligt tidsdokument, men handlingen var det väl lite så där med och vad den gick ut på mer än en vänskap som växte fram mellan två omaka figurer, men det kan räcka en bit, i alla fall till en stark tvåa. Kan inte säga att jag är van att se Hoffman så slemmig, men han gjorde det bra.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Sarakin76 (Anmäl)   9/3 2017
Senker fra 5 til +4. Men denne er riktig bra. Kan bli femmer igjen neste gang.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
En mycket väl-producerad film, foto och scenografi är toppen. Den blev 1969 Oscar belönad som Bästa film, Bästa regi och Bästa manus. De två förstnämnda utnämningarna är jag helt med på men manuset är ganska tunt. Det handlar om en kille med svagt förstånd som reser till New York där han tror att han ska kunna leva som gigolo. Det går inte så bra men han träffar en annan kille som är på ungefär samma nivå (Rico) som spelas på ett fantastiskt sätt av Dustin Hoffman.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Midnight Cowboy