Midnight Cowboy

Originaltitel: Midnight Cowboy
Regissör:John Schlesinger
Utgivningsår:1969

Om Midnight Cowboy:

En bondgrabb flyttar från Texas till New York City för att försörja sig som gigolo för rika kvinnor från Park Avenue. Det är dock inte lika enkelt som han tänkt sig. I stället kommer han i kontakt med en rörelsehindrad man, som lever ett ganska sjaskigt liv, och de båda männen utvecklar en djup vänskap.

Titel: Easy Rider
År: 1983
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare
King of Comedy
Titel: Den sista föreställningen
Originaltitel: The Last Picture Show
Regissör: Peter Bogdanovich
År: 1971
Den sista föreställningen
Titel: Belle de jour - dagfjärilen
Originaltitel: Belle de jour
Regissör: Luis Buñuel
År: 1967
Belle de jour - dagfjärilen

Jon Voight, Dustin Hoffman, Sylvia Miles, Brenda Vaccaro, Barnard Hughes, John McGiver, Bob Balaban, Paul Benjamin, Jennifer Salt

Waldo Salt

Drama

Recension Midnight Cowboy

- Priceguy sätter betyg 3 och skriver:
Jag förstår inte den här filmen. Jag har hört den kallas klassiker så länge jag kan minnas, jag har förstått parodier och referenser utan att ha sett originalet, ledmotivet för genast fram minnesbilder av Jon Voight i cowboyhatt knallande längs en gata i New York - men nu har jag sett filmen, och jag sitter mest och undrar. Joe Buck (Voight) är en ung, stöddig kille från Texas. På vischan är han...

Recension av Midnight Cowboy - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Oscars
Diskussioner om Midnight Cowboy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Midnight Cowboy (284 st)
Pi-R (Anmäl)   17:28 25/8
En av dessa filmer som lyckas med att göra nästan allting rätt. Voight och Hoffman ger sina rollfigurer kött och blod ner till minsta lilla detalj, foto och musik tar nästan andan ur en, och helhetsproduktionen blir en av dessa filmer som lever kvar långt efter att sluttexten tonat bort. Här finns dessutom en råhet och ärlighet som dessförinnan hade varit Hollywood främmande, och manusets sätt att presentera både flashbacks, drömmar, och dagdrömmar, kan utan tvekan mäta sig med nutida film. Visst finns det ett par mindre skönhetsfläckar – främst slutet som är något abrupt – men femman är aldrig hotad
Sture Stenhög (Anmäl)   00:11 25/1
Jag vet inte om jag tycker att det här är en så märkvärdig film egentligen. Mycket till story finns det inte, och karaktärerna är inte så välutvecklade heller. Men oj vilket tidsdokument det är. Inte bara rent visuellt, även om det finns mycket att ta in där med, men också i de teman som tas upp, och hur man skildrar ett Amerika som få filmer hade vågat sig på innan. Både Voight och Hoffman är dessutom väldigt bra, och det är kul att se dem så här i inledning av deras karriärer. Sedan har vi förstås Harry Nilssons temamusik som sätter helt rätt stämning. Så det är en tidsresa som är bra go att få ta ändå
mammene (Anmäl)   17:01 24/1
Härligt tidsdokument, men handlingen var det väl lite så där med och vad den gick ut på mer än en vänskap som växte fram mellan två omaka figurer, men det kan räcka en bit, i alla fall till en stark tvåa. Kan inte säga att jag är van att se Hoffman så slemmig, men han gjorde det bra.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Sarakin76 (Anmäl)   9/3 2017
Senker fra 5 til +4. Men denne er riktig bra. Kan bli femmer igjen neste gang.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Midnight Cowboy