Betyg idag: 1 608 Besökare idag: 5 588

Originaltitel: Midnight Cowboy
Regissör:John Schlesinger
Utgivningsår:1969

Om Midnight Cowboy:

En bondgrabb flyttar från Texas till New York City för att försörja sig som gigolo för rika kvinnor från Park Avenue. Det är dock inte lika enkelt som han tänkt sig. I stället kommer han i kontakt med en rörelsehindrad man, som lever ett ganska sjaskigt liv, och de båda männen utvecklar en djup vänskap.

Titel: Easy Rider
År: 1983
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare
King of Comedy
Titel: Den sista föreställningen
Originaltitel: The Last Picture Show
Regissör: Peter Bogdanovich
Regissör: Jerry Schatzberg
År: 1973
Genre: Drama, Roadmovie
Fågelskrämman

Jon Voight, Dustin Hoffman, Sylvia Miles, Brenda Vaccaro, Barnard Hughes, John McGiver, Bob Balaban, Paul Benjamin, Jennifer Salt

Waldo Salt

Drama

Recension Midnight Cowboy

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
En ung kille från Texas flyttar till New York för att utforska områden utanför sina hemstad. Han inser snabbt behovet av pengar och börjar jobba som manlig gigolo. Han stöter han på några problem, både ekonomiskt och socialt. Men han blir vän med en fattig smågangster, som också har problem, och tillsammans försöker de att överleva dagarna. Jag tycker verkligen om filmens foto. Det känns lite smutsigt...

Recension av Midnight Cowboy - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Oscars
Diskussioner om Midnight Cowboy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Midnight Cowboy (281 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22:25 22/10
Sarakin76 (Anmäl)   08:07 9/3
Senker fra 5 til +4. Men denne er riktig bra. Kan bli femmer igjen neste gang.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
En mycket väl-producerad film, foto och scenografi är toppen. Den blev 1969 Oscar belönad som Bästa film, Bästa regi och Bästa manus. De två förstnämnda utnämningarna är jag helt med på men manuset är ganska tunt. Det handlar om en kille med svagt förstånd som reser till New York där han tror att han ska kunna leva som gigolo. Det går inte så bra men han träffar en annan kille som är på ungefär samma nivå (Rico) som spelas på ett fantastiskt sätt av Dustin Hoffman.
Spaderfyra (Anmäl)   25/12 2015
Jon Voight och Dustin Hoffman passar lika bra tillsammans som Paul Newman och Robert Redford. En gripande historia med några oförglömliga scener. Slutet i toppklass.
Krille80 (Anmäl)   22/11 2014
1969 var det magiska året som startade en period fram till 1980 som var magiskt rent filmmässigt. Det var nu som alla de regissörer vi respekterar dök upp titt som tätt. Denna film gav en insyn i vad som var på gång med härlig regi, manus, foto, stämning och musik. "Unga" Jon Voight och Dustin Hoffman bär filmen med den ära. Väldigt starkt slut!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Midnight Cowboy