Midsommar

Originaltitel: Midsommar
Regissör:Ari Aster
Utgivningsår:2019

Om Midsommar:

En ung amerikansk kvinna följer motvilligt med sin pojkvän till en avlägsen liten by i Sverige för ett traditionellt midsommarfirande, men det blir något helt annat än de någonsin kunnat vänta sig.

Florence Pugh, Jack Reynor, Vilhelm Blomgren, William Jackson Harper, Will Poulter, Ellora Torchia, Archie Madekwe, Henrik Norlén, Gunnel Fred, Isabelle Grill, Agnes Westerlund Rase, Julia Ragnarsson, Mats Blomgren, Lars Väringer, Anna Åström

Ari Aster

Drama, Thriller, Skräck, Mysterium

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om Midsommar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Midsommar (13 st)
DYV (Anmäl)   02:06 21/7
Herregud vilket magplask, bland det sämsta jag sett på bio någonsin faktiskt. Första 15 min är skapliga, sen går allt utför. Påbörjas gör någon slags orgie i mytologiserande och voyeurism som kan verka exotiskt för den som bott i en skokartong hela livet. Det skarvas och fantiseras så friskt att verklighetsförankringen försvinner helt och det känns mer som en fantasy skapelse. Maken till avsaknad av handling, konflikt och framåtrörelse är otrolig. Antalet scener som är utdragna och av extreme deskriptiva karaktär, utan att driva historien framåt eller besitter underliggande mening är alldeles för många. Karaktärerna agerar ofta så irrationellt att man tror alla har bokstavsdiagnoser och går ofta inte alls att relaterar till. En nerklippning med 40 min borde gjorts. Flertalet gången gränsar filmen mot splatter och buskis där avsikterna är väldigt oklara och allt känns bara spretigt. På det hela känns iden väldigt obearbetat och snarare som ett utkast till manus.
Solidus (Anmäl)   12:10 20/7
Ett amerikanskt par med problem följer med sin svenska kompis upp till Sverige för att fira midsommar. Som en del skriver så går det inte att låta bli att tänka på THE WICKER MAN (både original och remake), men MIDSOMMAR vågar gå sin egen väg utan att plagiera de filmer som den har blivit inspirerat av. Detta är en psykologisk skräckfilm med ett fantastiskt foto och ett utmärkt skådespel med okända ansikten som jag önskar all lycka och välgång till. MIDSOMMAR är fylld med snygga detaljer och det är en film som man kanske behöver se mer än gång för att upptäcka alla ledtrådar. Det är också skönt med en skräckfilm som, tack och lov, inte ballar ut på slutet. Jag märker att en del användare har synpunkter på den långa speltiden, men den störde mig inte alls. Jag satt på helspänn under hela filmen och väntade på vad som skulle hända härnäst. Jag är nöjd och belåten. Betyget blir en stabil 4:a i betyg samt utnämningen "en av årets bästa filmer".
TheHorrorfan (Anmäl)   11:00 20/7
Bra gjord, men poängen med handlingen är väldigt svag. För det mesta så kände jag obehag, avsky & ångest under filmens gång. Vilket är meningen och är ett tecken på att det är en bra film som vet hur man förmedlar en känsla. Men skulle aldrig kunna tänka mig att se om den. Så därför en 2:a.
halvdebil (Anmäl)   11:41 19/7
Väldigt bra film som jag inte tycker om ett dugg.
Bumbi78 (Anmäl)   00:05 19/7
Det finns brister i Midsommar. Dels är den aningen för lång och dels går den lite för "all-in" på allt som verkar nordiskt, hedniskt och mytologiskt. Men de bristerna är lätt att leva med, för detta var en läcker film. Både otäck, bisarr och rolig. Gamla filmer som tex Wicker Man dyker upp i huvudet mer än en gång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Midsommar
Se filmen