Midvinterduell

Originaltitel: Midvinterduell
Regissör:Lars Molin
Utgivningsår:1983

Om Midvinterduell:

I Midvinterduell får vi följa en vendetta mellan småbrukaren Egon Lundin och Statens Vägverk rörande en, i deras tycke, olagligt byggd och utplacerad mjölkpall. Det handlar om en fri man som inte böjer sig i en fråga som kan tyckas vara en skitsak. Han tar upp en våldsam kamp för sin egen ägandes mjölkpall. För honom är den mycket viktig. Eller som han själv säger: "Om dom inte frågar oss om en så´n skitsak som en mjölkpall, då kommer dom inte ens att fråga oss när dom kommer och skär ballarna av oss. Man är ingen stut!"

Titel: Potatishandlaren
Titel: Saxofonhallicken
Originaltitel: Saxofonhallicken
År: 1987
Saxofonhallicken

Tommy Johnson, Ingvar Hirdwall, Mona Malm, Torsten Wahlund, Andreas Höghede, Hans Harnesk

Lars Molin

Drama, Kortfilm

Sverige
Med i listor: SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Midvinterduell  (0 diskussioner)
Kommentarer om Midvinterduell (57 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
klassiker
Browning (Anmäl)   21/9 2015
Tycker den håller nästan samma klass som Potatishandlaren
bryngel (Anmäl)   28/5 2015
Jag gillar't.
Ful_fisk (Anmäl)   7/3 2014
Suverän TV-film av Lars Molin om en bonde (Ingvar Hirdwall) som vägrar acceptera att han inte får ha kvar sin mjölkpall och driver en hård kamp för att ha den kvar. Stämningsfullt, bra skådisar, bra regi… mycket bra kultklassiker!
Albion (Anmäl)   26/12 2013
Skön film om en envis mjölkbondes kamp mot myndigheterna. Hade säkert vunnit på ett långfilmsformat då karaktärsbeskrivningarna inte ryms inom filmens tidsram.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Midvinterduell