Betyg idag: 1 380 Besökare idag: 6 604

Originaltitel: Mig äger ingen
Regissör:Kjell-Åke Andersson
Utgivningsår:2013

Om Mig äger ingen:

En berättelse om en ensamståendes pappas relation till sin dotter. Om alkoholens makt, om barnets utsatthet men också om kärlek, svek och röda fanor i 70-talets Sverige.

Baserad på romanen Mig äger ingen av Åsa Linderborg från år 2007.

Titel: Svinalängorna
Regissör: Jean-Marc Vallée
År: 2015
Genre: Drama, Komedi
Demolition

Mikael Persbrandt, Ping Mon Wallén, Saga Samuelsson, Ida Engvoll, Tanja Lorentzon, Sten Ljunggren, Barbro Oborg, Peter Carlberg, Clara Christiansson, Linn Skåber, Anna Blomberg, Magnus Roosmann, Sandra Andreis, Vanja Blomqvist, Karin Holmberg

Pia Gradvall

Drama

Nobody Owns Me

Sverige
Diskussioner om Mig äger ingen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mig äger ingen (80 st)
Pingstpastorn (Anmäl)   15:16 8/2
Här är det tydligen meningen att man ska tycka synd om alkoholister men av flera anledningar (som man tyvärr inte kan gå in på utan att avslöja saker som händer i filmen) är det omöjligt att sympatisera med Hasse. Jag hade inga höga förväntningar men jag blev ändå ganska besviken när jag såg den här filmen. Storyn är ganska tunn, man stör sig rejält på Hasse och hans agerande, Persbrandt spelar över och skådespelarnas insatser i övrigt är inte heller mycket att hänga i granen. Det har gjorts bra filmer om alkoholism men den här skildringen är allt annat än bra.
supermancover (Anmäl)   20:15 7/2
Persbrandt gör ett superjobb här. Riktigt hög klass på skådespel. Vissa delar håller inte riktigt för att jag ska hålla mig emotionellt engagerad, så det blir en trea ändå.
Barneyk (Anmäl)   03:23 29/1
Mycket stark trea, jag tycker filmen är mycket fin och gripande rakt igenom men känns också lite tråkig och saknar driv. Det är först mot slutet som den verkligen griper tag i mig men då gör den det också ordentligt. Så jag har svårt att bestämma mig för hur mycket den känsloanstormningen ska väga upp att den bitvis kändes småtråkig. Det som till slut för att filmen stannar på en trea är ett par illa valda scener som går ifrån boken utan anledning.
Raimo_1985 (Anmäl)   28/9 2016
Jag har inte läst boken men jag tyckte mycket om filmen. Enormt bra spelat av framförallt Persbrandt. Enda jag stör mig på filmen är det den innehåller typiska (svenska?) filmklischeér som t e x börja storgråta mitt under en låt på radion.
karlmats (Anmäl)   27/9 2016
Svensk svärta, smärta och lite explorer. Persbrandt är väldigt bra som alkad småbarnsfarsa och visst är det jobbigt att se ungen behöva ta hand om honom gång på gång på gång. Lite misärporr blir det ju, men samtidigt känns det som att det mycket väl både kunde och kan vara så här på många håll där bruksare kämpar för att få ihop vardagens bestyr. Kaviarvänstern ställs mot den allt mer uppgivna kommunisten som inser att idealismen sätter käppar i hjulet för livskvalitén. När blir det värt att sälja ut sig egentligen? Oväntat bra för att vara svensk film, når upp till en svag 3 på ren och skär vilja.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mig äger ingen