Betyg idag: 1 679 Besökare idag: 7 826

Originaltitel: Mig äger ingen
Regissör:Kjell-Åke Andersson
Utgivningsår:2013

Om Mig äger ingen:

En berättelse om en ensamståendes pappas relation till sin dotter. Om alkoholens makt, om barnets utsatthet men också om kärlek, svek och röda fanor i 70-talets Sverige.

Baserad på romanen Mig äger ingen av Åsa Linderborg från år 2007.

Titel: Svinalängorna
Originaltitel: Kongen av Bastøy
Regissör: Marius Holst
År: 2010
Flykten från Bastöy

Mikael Persbrandt, Ping Mon Wallén, Saga Samuelsson, Ida Engvoll, Tanja Lorentzon, Sten Ljunggren, Barbro Oborg, Peter Carlberg, Clara Christiansson, Linn Skåber, Anna Blomberg, Magnus Roosmann, Sandra Andreis, Vanja Blomqvist, Karin Holmberg

Pia Gradvall

Drama

Nobody Owns Me

Sverige
Diskussioner om Mig äger ingen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mig äger ingen (74 st)
zyxz (Anmäl)   23:59 24/9
Stark film. Fantastiskt skådespel av minst tjejen
Stygga-Vargen (Anmäl)   20:18 31/7
Även om jag inte är nåt jättestort Åsa Linderborg-fan så tyckte jag faktiskt om boken och därmed ville jag se filmen också. Dock blev jag faktiskt väldigt besviken på filmen. Den är inte särskilt trogen boken, en del saker kunde ha skildrats bättre och Persbrandt spelar faktiskt över ofantligt mycket i en del scener. Tror inte jag kommer se den mer än en gång.
mammene (Anmäl)   20:00 31/7
Här tycker jag nog att filmen gör sig bättre än boken, man har verkligen lyckats hålla balansen och skildrar känslor väldigt bra. Det är en kompott av misär och kärlek och det ena tar inte ut det andra och över allt ligger en känslig hand som inte dömer, klart att Persbrandt gör mycket och är perfekt för rollen, men alla inblandade gör det bra och tiden med dess politiska resonemang är roligt att lyssna på och man kan verkligen tuta i barn rätt mycket.
Sture Stenhög (Anmäl)   00:38 31/7
Jag måste erkänna att Åsa Lindeborg-faktorn gjorde mig klart tveksam till den här, men den var faktiskt förvånansvärt bra. Framför allt är karaktärerna betydligt mer mångbottnade än vad jag hade väntat mig, och far-dotter-relationen är både tragisk och väldigt fin på samma gång. Persbrandt har förstås fått väldigt mycket av en Persbrandt-roll, men han gör den otroligt bra, så det är synd att klaga, det här hade aldrig fungerat lika bra utan honom. Det är även kul att lyssna på de för 70-talet väldigt karaktäristiska politiska samtalen. Dock har man ju sett den här sortens historier förut, men nog fanns det plats för den här också
Bumbi78 (Anmäl)   22:33 17/4
Svensk diskbänksrealism och för vissa säkert en historielektion. Persbrandt överraskar positivt och det är uppenbarligen sånt här han ska satsa på att porträttera. Tidsandan känns autentisk och dramat är lagom engagerande. Har ej läst boken som tydligen ska vara strået vassare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mig äger ingen