Betyg idag: 1 653 Besökare idag: 7 997

Originaltitel: Mig äger ingen
Regissör:Kjell-Åke Andersson
Utgivningsår:2013

Om Mig äger ingen:

En berättelse om en ensamståendes pappas relation till sin dotter. Om alkoholens makt, om barnets utsatthet men också om kärlek, svek och röda fanor i 70-talets Sverige.

Baserad på romanen Mig äger ingen av Åsa Linderborg från år 2007.

Titel: Svinalängorna
Regissör: Stephen Daldry
År: 2008
Genre: Drama, Romantik
The Reader

Mikael Persbrandt, Ping Mon Wallén, Saga Samuelsson, Ida Engvoll, Tanja Lorentzon, Sten Ljunggren, Barbro Oborg, Peter Carlberg, Clara Christiansson, Linn Skåber, Anna Blomberg, Magnus Roosmann, Sandra Andreis, Vanja Blomqvist, Karin Holmberg

Pia Gradvall

Drama

Nobody Owns Me

Sverige
Diskussioner om Mig äger ingen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mig äger ingen (77 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   20:42 28/9
Jag har inte läst boken men jag tyckte mycket om filmen. Enormt bra spelat av framförallt Persbrandt. Enda jag stör mig på filmen är det den innehåller typiska (svenska?) filmklischeér som t e x börja storgråta mitt under en låt på radion.
karlmats (Anmäl)   21:12 27/9
Svensk svärta, smärta och lite explorer. Persbrandt är väldigt bra som alkad småbarnsfarsa och visst är det jobbigt att se ungen behöva ta hand om honom gång på gång på gång. Lite misärporr blir det ju, men samtidigt känns det som att det mycket väl både kunde och kan vara så här på många håll där bruksare kämpar för att få ihop vardagens bestyr. Kaviarvänstern ställs mot den allt mer uppgivna kommunisten som inser att idealismen sätter käppar i hjulet för livskvalitén. När blir det värt att sälja ut sig egentligen? Oväntat bra för att vara svensk film, når upp till en svag 3 på ren och skär vilja.
okidoki (Anmäl)   08:28 27/9
Nej, filmen är inte bättre än boken, men sevärd för Persbrandts rollprestation. Välj boken i första hand.
zyxz (Anmäl)   23:59 24/9
Stark film. Fantastiskt skådespel av minst tjejen
Stygga-Vargen (Anmäl)   20:18 31/7
Även om jag inte är nåt jättestort Åsa Linderborg-fan så tyckte jag faktiskt om boken och därmed ville jag se filmen också. Dock blev jag faktiskt väldigt besviken på filmen. Den är inte särskilt trogen boken, en del saker kunde ha skildrats bättre och Persbrandt spelar faktiskt över ofantligt mycket i en del scener. Tror inte jag kommer se den mer än en gång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mig äger ingen