Betyg idag: 1 277 Besökare idag: 5 825

Originaltitel: Mig äger ingen
Regissör:Kjell-Åke Andersson
Utgivningsår:2013

Om Mig äger ingen:

En berättelse om en ensamståendes pappas relation till sin dotter. Om alkoholens makt, om barnets utsatthet men också om kärlek, svek och röda fanor i 70-talets Sverige.

Baserad på romanen Mig äger ingen av Åsa Linderborg från år 2007.

Titel: Svinalängorna
Originaltitel: Mother and Child
Regissör: Rodrigo García
År: 2009
Mother and Child

Mikael Persbrandt, Ping Mon Wallén, Saga Samuelsson, Ida Engvoll, Tanja Lorentzon, Sten Ljunggren, Barbro Oborg, Peter Carlberg, Clara Christiansson, Linn Skåber, Anna Blomberg, Magnus Roosmann, Sandra Andreis, Vanja Blomqvist, Karin Holmberg

Pia Gradvall

Drama

Nobody Owns Me

Sverige

Recension Mig äger ingen

- Stygga-Vargen sätter betyg 2 och skriver:
Jag satt och tittade på TV för några år sen och i programmet var det en man som berättade att han hade haft det svårt och sedan upptäckt Åsa Linderborgs självbiografiska bok Mig äger ingen. Boken utgjorde ett stöd för honom och han läste ett stycke ur boken som han fastnat för. Jag har för mig att även Linderborg intervjuades i programmet. Men hur som helst så blev jag själv sugen på att läsa boken...

Recension av Mig äger ingen - Läs hela!

Diskussioner om Mig äger ingen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mig äger ingen (82 st)
Rai (Anmäl)   12:09 5/11
Förstår mig inte på den här filmen alls. Visst det är väl syn om flickan som har en pappa som är alkoholist, men han är ju snäll mot sin dotter. Han slår henne inte eller något annat dumt. Då tycker jag Svinalängorna är mer tragisk och hjärtskärande..
Filmfantast86 (Anmäl)   16:08 28/10
Pingstpastorn (Anmäl)   15:16 8/2
Här är det tydligen meningen att man ska tycka synd om alkoholister men av flera anledningar (som man tyvärr inte kan gå in på utan att avslöja saker som händer i filmen) är det omöjligt att sympatisera med Hasse. Jag hade inga höga förväntningar men jag blev ändå ganska besviken när jag såg den här filmen. Storyn är ganska tunn, man stör sig rejält på Hasse och hans agerande, Persbrandt spelar över och skådespelarnas insatser i övrigt är inte heller mycket att hänga i granen. Det har gjorts bra filmer om alkoholism men den här skildringen är allt annat än bra.
supermancover (Anmäl)   20:15 7/2
Persbrandt gör ett superjobb här. Riktigt hög klass på skådespel. Vissa delar håller inte riktigt för att jag ska hålla mig emotionellt engagerad, så det blir en trea ändå.
Barneyk (Anmäl)   03:23 29/1
Mycket stark trea, jag tycker filmen är mycket fin och gripande rakt igenom men känns också lite tråkig och saknar driv. Det är först mot slutet som den verkligen griper tag i mig men då gör den det också ordentligt. Så jag har svårt att bestämma mig för hur mycket den känsloanstormningen ska väga upp att den bitvis kändes småtråkig. Det som till slut för att filmen stannar på en trea är ett par illa valda scener som går ifrån boken utan anledning.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mig äger ingen