Mikael

Originaltitel: Mikaël
Regissör:Carl Theodor Dreyer
Utgivningsår:1924

Om Mikael:

Andra filmatiseringen av Herman Bangs roman "Mikaël" (första var Stillers "Vingarne") om den store konstnären Claude Zoret som dyrkar sin unge modell/elev Mikaël. Denne är i sin tur förälskad i furstinnan Lucia Zamikoff och överger mästaren för hennes skull.

Titel: Asfalt
Originaltitel: Das Tagebuch einer Verlorenen
Regissör: Georg Wilhelm Pabst
År: 1929
En förlorads dagbok
Titel: Sista skrattet ...
Originaltitel: Der letzte Mann
Originaltitel: Frida
Regissör: Julie Taymor
År: 2002
Frida

Benjamin Christensen, Walter Slezak, Nora Gregor, Karl Freund, Robert Garrison, Max Auzinger, Didier Aslan, Grete Mosheim, Alexander Murski, Wilhelmine Sandrock

Carl Theodor Dreyer, Thea von Harbou

Drama, Stumfilm

Michael

Tyskland
Diskussioner om Mikael  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mikael (16 st)
hsimpson (Anmäl)   11:50 19/7
Estetiskt tilltalande, och berättelsen är inte så dum den heller. Den tar lite tid att komma in i, men sedan är det ganska lugna tempot behagligt, och det blir aldrig tråkigt. Stabil fyra.
precineadd (Anmäl)   9/1 2014
Som jag ser det Dreyers första fulländade film; få stumfilmer är så här subtila och samtidigt så enkla
NtoNW (Anmäl)   2/10 2012
Fantastiska miljöer och skådespelare. Den fanns nog ingen som kunde få skådisarna att agera som Dreyer, åtminstone inte på den tiden. Trots sitt låga tempo (eller kanske tack vare) så är filmen gripande och håller intreeset uppe hela tiden.
emilstjernholm (Anmäl)   12/9 2012
En hel del snygga Dreyerska närbilder, en övertygande Christensen i huvudrollen och en fantastisk slutscen överskuggar eventuella brister i tempo.
KimEkberg (Anmäl)   12/8 2012
Dreyer är fortfarande lite av sitt gamla trä-bockiga jag, vilket står i vägen för denna film som annars skulle kunna blivit riktigt hisnande. Men den har gott om kuriositeter att vila ögonen på, exempelvis det mycket Karl Freundiga fotot, den intressanta skådespelarensambln etc etc. slutbilden är ganska elektrisk och drabbande, och andra delar gnistrar också till, synd bara att det finns en del dö-tid, och att Mikael själv känns en smula ojämnt disponerad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mikael