Mildred Pierce - en amerikansk kvinna

Originaltitel: Mildred Pierce
Regissör:Michael Curtiz
Utgivningsår:1945

Om Mildred Pierce - en amerikansk kvinna:

Den nyskilda Mildred Pierce tar ett servitrisjobb för att kunna försörja sina döttrar. Snart äger hon egna restauranger och gifter sig med playboyen Monte Beragon. Han visar sig dock vara mer intresserad av den äldsta dottern...

Titel: Min är hämnden
Regissör: Orson Welles
År: 1947
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium, Film-Noir
Lady från Shanghai

Joan Crawford, Jack Carson, Zachary Scott, Eve Arden, Ann Blyth, Bruce Bennett, Lee Patrick, Moroni Olsen, Veda Ann Borg, Jo Ann Marlowe

Ranald MacDougall

Drama, Romantik, Mysterium, Film-Noir

Med i listor: Film-Noir Top 50, James M Cain, William Faulkner
Diskussioner om Mildred Pierce - en amerikansk kvinna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mildred Pierce - en amerikansk kvinna (35 st)
Ful_fisk (Anmäl)   7/9 2017
Fenomenal på alla sätt och vis. Foto, regi, skådespeleri, manus, story... Väldigt vågat porträtt av en otroligt udda mor- och dotter-relation. Starka karaktärer hela vägen, faktiskt. Gillade typ allting med denna film. Härligt med sådana filmupplevelser, för det känns som att de blir allt färre och färre! Eve Arden och Ann Blyth står för lysande biroller, och kul att se Prissy från Borta med vinden i en liten roll.
Barneyk (Anmäl)   24/2 2017
Det finns mycket här som är mycket bra. Men själva kärnan engagerar mig inte. Bikarakätrer som Ida lyfter verkligen ibland och jag hade velat se mer av det. Stark trea.
Krille80 (Anmäl)   11/1 2015
En härlig filmupplevelse. Joan Crawford är inget annat än briljant i titelrollen och filmens, egentligen alla, karaktärer är fint beskrivna och berättade och en ton av den tid karaktärerna lever i. I filmen bjuds det också på härlig dos av film-noir-stämning(främst i början av filmen). Denna film-noir blandas dock upp av ett melodrama vilket fungerar men som samtidigt inte är perfekt. Mor(Mildred) och dotter(Veda)-relationen är filmens starkaste kort. En riktigt bra film. 4-
filmfreak1 (Anmäl)   30/6 2014
Ann Blyth rollfigur, kvalar lätt in på listan över de mest avskyvärda filmkaraktärerna i filmhistorien. Filmen börjar hyfsat intressant, men ju längre det går ju mindre bryr jag mig, sen att den både är förutsägbar och icke trovärdig gör inte filmen bättre.
Gigi1943 (Anmäl)   17/5 2013
Har tidigare gett den här en fyra men nu när jag ser om den så blir det bara en stark trea, kanske för att jag inte gillar Joan C, det var väl hon som slog sin dotter med en galge, ja ja.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mildred Pierce - en amerikansk kvinna