Milk

Originaltitel: Milk
Regissör:Gus Van Sant
Utgivningsår:2008

Om Milk:

Film om Harvey Milk, som var den förste folkvalde amerikanen som levde som öppet homosexuell. Milk levde i San Francisco på 1970-talet och mördades av en konservativ politisk motståndare. Händelsen blev historisk genom att mannen som höll i vapnet bara dömdes för dråp, och inte mord. Detta ledde till upplopp bland invånarna i gaystadsdelen Castro i San Francisco.

Titel: Dallas Buyers Club
Originaltitel: The Times of Harvey Milk
Regissör: Rob Epstein
År: 1984
The Times of Harvey Milk

Sean Penn, Josh Brolin, Emile Hirsch, James Franco, Diego Luna, Alison Pill, Victor Garber, Denis O'Hare, Joseph Cross, Lucas Grabeel, Stephen Spinella, Brandon Boyce, Kelvin Yu, Boyd Holbrook, Ted Jan Roberts, Jeff Koons, Howard Rosenman

Dustin Lance Black

Drama, Biografi

Recension Milk

- Paddyeahh sätter betyg 5 och skriver:
Filmen berättar om Milks politiska resa ända från det att han börjar engagera sig i politik på riktigt till det att han mördas av Dan White (spelad av Josh Brolin), om orättvisorna och homofobin i landet, om hans kamp mot lagar som missgynnar homosexuella, men även om Milks privatliv, om vännerna och kärleken, och enligt mig är filmen en riktigt engagerande färd.

Recension av Milk - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2009
Diskussioner om Milk  (0 diskussioner)
Kommentarer om Milk (276 st)
Ful_fisk (Anmäl)   19:19 20/2
Lite rörig emellanåt, men överlag en klart bra och stabil film. Bra skådespeleri, framför allt!
LadyFlanders (Anmäl)   12/2 2018
Lite för lång, men Sean Penn gör en av sina bästa insatser här.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
abnormal (Anmäl)   19/8 2017
Väldigt välspelad och sevärd.
Dele (Anmäl)   11/1 2015
En välgjord och historiskt intressant film med en bra Sean Penn i huvudrollen. Trovärdigheten i storyn och tilliten till åskådaren får sig tyvärr en törn p.g.a. det typiskt överdramatiserade berättandet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Milk
Se filmen