Min bäste vän

Originaltitel: Mon meilleur ami
Regissör:Patrice Leconte
Utgivningsår:2006

Om Min bäste vän:

Vid en middagsbjudning ingår den arrogante antikhandlaren François ett vad med sin kvinnliga affärspartner. Om han inom tio dagar kan bevisa att han har en enda nära vän ska han få en värdefull vas som deras firma just införskaffat. Problemet är förstås att han inte har några vänner.

Titel: I en annan del av Frankrike
Originaltitel: Bienvenue chez les Ch'tis
Regissör: Dany Boon
År: 2008
Genre: Komedi, Romantik
I en annan del av Frankrike
Titel: Danny Collins
Regissör: Anders Engström
År: 2009
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium
Morden

Daniel Auteuil, Dany Boon, Julie Gayet, Julie Durand, Jacques Mathou, Marie Pillet, Élisabeth Bourgine, Henri Garcin, Jacques Spiesser, Philippe du Janerand, Fabienne Chaudat

Olivier Dazat, Patrice Leconte, Jérôme Tonnerre

Komedi

My Best Friend

Frankrike
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2007, Norrköping Filmfestival Flimmer 2008
Diskussioner om Min bäste vän  (0 diskussioner)
Kommentarer om Min bäste vän (25 st)
Kajanus (Anmäl)   15/10 2011
Den franska filmens Grand homme de tête, Daniel Auteuil, är ett säkert kort som den framgångsrika (inom sitt yrke) antikhandlaren vars privatliv är en mindre pärs. Han går med på att inom tio dagar visa upp en bästa vän för sina arbetskollegor. Lotten faller på taxichauffören (spelad av den genialiske Dany Boon) som trots sin utåtriktade persona likväl saknar vänner som privatliv. Min Bäste Vän är en trevlig upplevelse som, på klassiskt franskt manér, berättar en historia med både dramatik från hjärtat och med en humor som får mig att le och må bra. Det ena problemet är att den drar ut lite på berättelsen trots sin ringa tid och skadar helhetsupplägget. Men annars får den mina varma rekommendationer.
carnevil (Anmäl)   10/2 2010
Skaplig, men helt klart mer drama än komedi.
deneb (Anmäl)   9/1 2010
Rar och härligt sedelärande utan att vara amerikanskt moralkakig.
JohanHelenius (Anmäl)   22/12 2009
Inga höga ambitioner, men trots det väldigt bra och intelligent film. Stark trea.
Pärlemor (Anmäl)   28/5 2009
"Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt."/Antoine de Saint-Exupéry Förvisso! Vackert foto, bra skådespelare, och Dany Boon blev en ny favorit hos mig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Min bäste vän