Min granne Totoro

Originaltitel: Tonari no Totoro
Regissör:Hayao Miyazaki
Utgivningsår:1988

Om Min granne Totoro:

För att kunna bo nära sin mor som är sjuk, flyttar Satsuki och hennes lillasyster Mei med sin far till ett hus på landet. En dag när Mei leker i trädgården får hon syn på en lustig varelse och följer efter den in bland snår och buskar och slutligen in i ett stort urholkat träd. Där hittar hon Totoro. En gigantisk ekorrliknande varelse. Totoro kan bara ses utav barn, och de båda flickorna upplever drömska äventyr tillsammans med Totoro och hans vän, den jättelika Kattbussen.

Titel: Spirited Away
Originaltitel: Majo no takkyubin
År: 1989
Genre: Drama, Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Anime
Kikis expressbud
Titel: Ponyo på klippan vid havet
Originaltitel: Gake no ue no Ponyo
År: 2008
Genre: Drama, Familjefilm, Äventyr, Anime
Ponyo på klippan vid havet
Titel: Prinsessan Mononoke
Titel: Mei and the Kitten Bus
Originaltitel: Mei to Koneko basu
År: 2002
Mei and the Kitten Bus

Sumi Shimamoto (röst), Chika Sakamoto (röst), Noriko Hidaka (röst), Hitoshi Takagi (röst), Shigesato Itoi (röst), Toshiyuki Amagasa (röst), Tanie Kitabayashi (röst)

Hayao Miyazaki

Familjefilm, Fantasy, Anime

My Neighbor Totoro

Japan

Recension Min granne Totoro

- sethgecko sätter betyg 4 och skriver:
Anime är inte riktigt min grej, så, det är sagt. Jag kommer ihåg att jag och en kompis hittade Spirited Away på lite, ehum, olagliga tillvägagångssätt, men jag var rätt ointresserad av att se filmen, så min kompis fick titta på filmen mer eller mindre ensam. Efter att ha sett filmen var han helt lyrisk. Min far hade en liknande upplevelse, han såg filmen på bio tillsammans med sin fru och deras son....

Recension av Min granne Totoro - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Anime Top 50, Anime-urval, Familjefilm Top 50, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Studio Ghibli, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Min granne Totoro  (0 diskussioner)
Kommentarer om Min granne Totoro (830 st)
Jaganatha (Anmäl)   20:52 30/10
Inte Miyazakis bästa film, men väl den mest emblematiska, eftersom Studio Ghibli valde figuren Totoro som sin symbol. Som sagt är detta en film utan riktig konflikt, det handlar nog mest om barns oförfalskade förhållande till omgivningen och sina egna känslor, inte minst saknad och rädsla för att förlora en förälder. Totoro är något slags beskyddande shinto-ande, såsom japanerna tänker sig dem. Liksom nästan alla andra Miyazaki-filmer, växer denna vid omtittning.
Rai (Anmäl)   21:34 24/10
Har alltid varit svag för den här filmerna...
karlmats (Anmäl)   14:01 2/6
Inför besöket på Ghiblimuseet är det läge att se om lite Miyazaki och Totoro är väl kanske den mest klassiska av hans figurer. Vid en omtitt tycker jag betydligt bättre om den här filmen än vad min första kommentar antyder. Visst, det händer fortfarande inte så mycket, men det är väldigt gulligt alltihop och på ett sätt ganska befriande med en film utan baddingar och konflikter. Tänk om hela den svenska debatten ända fram till valet skulle ha samma grundinställning, nyfikna upptäcktssökande människor istället för självskapade svartvita världsbilder, vilken fantastisk tillvaro vi skulle kunna se fram emot. 3an är hyfsat stabil den här gången. -------- 21/6-09 Miyazakis första 2a så här långt men jag ser inget annat val. Storyn är i det närmaste obefintlig och det vägs inte upp med nån vidare känsla för karaktärerna som också är det vekaste jag sett från mäster Hayao. Totoro själv är rätt skön även om jag kan tänka mig att många ungar blir livrädda för honom och musiken är som vanligt härligt svängig och stämningsfull. Den här är i likhet med Kikis expressbud mer jordnära än säg Nausicaa vilket tyvärr inte tilltalar mig lika mycket. Kattbussen var rätt fräsig dock.
Rele (Anmäl)   15:53 3/2
En bra familjefilm. Jag ger en stark trea.
Jamesa (Anmäl)   12/11 2017
Härlig film och fin historia.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Min granne Totoro