Betyg idag: 1 220 Besökare idag: 4 266

Originaltitel: Nicostratos le pélican
Regissör:Olivier Horlait
Utgivningsår:2011

Om Min grekiska sommar:

14-årige Yannis lever på en grekisk ö tillsammans med sin far. De är fattiga och fadern har blivit krävande och argsint sedan hans fru gick bort. Allt ändrar sig en dag efter att Yannis vid en tur till Athen räddar livet på en liten pelikan, som han tar med hem och gömmer för sin far. En kärleksfull relation utvecklas men fågeln växer och blir svår att gömma. Turisterna flockas och Yannis blir byns stora stjärna. Samtidigt finner han en ny sida hos sin far.
Se filmen på Viaplay

Emir Kusturica, François-Xavier Demaison, Thibault Le Guellec, Jade-Rose Parker, Gennadios Patsis, Valériane de Villeneuve

Olivier Horlait, Eric Boisset

Drama, Komedi

My Greek Summer

Frankrike, Grekland
Diskussioner om Min grekiska sommar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Min grekiska sommar (3 st)
todape (Anmäl)   4/9 2012
Fin liten historia, men likväl ingen fantastisk filmkonst på något sätt. Vackra miljöer. Sevärd film men inte mer än så. 4 av 10.
Christofer (Anmäl)   5/8 2012
Jag håller med XJR till stor del här. En underbar liten pärla, i all sin enkelhet. Ett lagom tempo, fantastiska miljöer och vyer och en vacker historia som verkligen berörde. Slutet kanske hade kunnat vara lite mindre klyschigt, men det gjorde inte så mycket i det stora hela trots allt. Sedan förstår jag inte heller grejen med att alla pratade franska, väldigt märkligt.
XJR (Anmäl)   3/8 2012
En småmysig och oförarglig fransk film om en grekisk pojke och hans pelikan som förändrar inte bara hans liv utan hela ön som han bor på. Full av små roliga händelser, kanske lite för sockersöt för min smak. Gillar man Grekland blir man sjuk av alla vackra bilder (fast man får förtränga att "grekerna" pratar franska...) Jag ger den en 4:a.