Min onkel

Originaltitel: Mon oncle
Regissör:Jacques Tati
Utgivningsår:1958

Om Min onkel:

Herr Hulots syster bor med sin familj i ett modernt helautomatiserat hus. Hennes man tycker att den omoderne herr Hulot har dåligt inflytande på deras lille son och skaffar därför herr Hulot ett arbete i sin fabrik.

Titel: Semestersabotören
Regissör: Edward F Cline, Buster Keaton
År: 1922
Genre: Komedi, Stumfilm
Det elektriska huset

Jacques Tati, Lucien Frégis, Jean-Pierre Zola, Adrienne Servantie, Jean Meyet, Betty Schneider

Jean L'Hôte, Jacques Lagrange, Jacques Tati

Komedi

Frankrike, Italien

Recension Min onkel

- Berglomi sätter betyg 3 och skriver:
Mon Oncle är min introduktion till Jacques Tatis filmer, och en rolig sådan. Det blir snabbt tydligt för mig att Tati tar efter Chaplin, både i slapstickshumorn och i hur han också speglar samhället och dess tillstånd. Och det faktumet gör mig glad och förväntansfull. Tati är väldigt stilmedveten, och kulisserna är väl genomtänkta på ett sätt som får mig att tänka på Roy Andersons "Sånger Från Andra...

Recension av Min onkel - Läs hela!

Med i listor: Monsieur Hulot, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Min onkel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Min onkel (104 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Bumbi78 (Anmäl)   2/4 2017
Det visuella är en klar femma, inget snack där. Men här hade behövts mer tempo och mer Hulot. Vissa scener kring huset och fabriken är fantastiska och det är även där ljudbilden kommer till sin rätt, men lika fort återgår vi till det enformiga typiskt franska soundtracket som faktiskt kändes jobbigt efter 110 minuter. Av de jag hittills sett står sig Playtime bäst.
andybrando (Anmäl)   3/10 2016
Tatis första färgfilm är ett mästerverk. En aldrig sinande ström av visuella skämt. Denna lättsamma, nästan dialoglösa komedi är en fullständigt underbar upplevelse.
Dele (Anmäl)   8/2 2016
Trots några enstaka detaljer som inte har åldrats väl, så visar Tati med "Min Onkel" verkligen vilken mästerlig komiker han är. Framförallt imponerar det stilistiska, men det här är en också en själfull och charmig betraktelse full av karaktär och personlighet, samt mängder av komiska finesser. Till höjdpunkterna hör bjudningen i trädgården och Hulots arbetsinsats på slangfabriken.
andmoreagain (Anmäl)   1/1 2016
Mycket bättre än Fest i Byn, sämre än Semestersabotören. Ska bli kul att se Playtime snart. Önskar att det hade vart lite mer tempo och kanske än mer skruvat. Det blir lite långt mellan de riktiga flabben och det underfundiga är lite väl...underfundigt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Min onkel