Min vän Balthazar

Originaltitel: Au hasard Balthazar
Regissör:Robert Bresson
Utgivningsår:1966

Om Min vän Balthazar:

Balthazar är en åsna som blir slagen och illa behandlad. Vi få se livet i en liten fransk by genom hans ögon.

Titel: Vagabond
Originaltitel: Sans soleil
Regissör: Chris Marker
År: 1983
Without Sun

Anne Wiazemsky, François Lafarge, Nathalie Joyaut, Philippe Asselin, Walter Green, Jean-Claude Guilbert, Pierre Klossowski, François Sullerot, Marie-Claire Fremont, Jean Rémignard

Robert Bresson

Drama

Frankrike, Sverige

Recension Min vän Balthazar

- wernblom88 sätter betyg 5 och skriver:
Robert Bressons Au Hasard Balthazar är en i flera avsenden bortglömd pärla. Trots det tycks den med tiden få ett allt större erkännande och syns ibland på listor över de bästa filmer som gjorts. Au Hasard Balthazar är Bressons skildring av mänskligheten genom en åsnas ögon och dess sju ägare. Man kanske inte tycker att dagens publik kan identifiera sig med den helgonlika åsnan som bär mannens börda...

Recension av Min vän Balthazar - Läs hela!

Diskussioner om Min vän Balthazar  (1 diskussioner)
Kommentarer om Min vän Balthazar (87 st)
Engravadlax (Anmäl)   22/9 2018
Kan tänka mig att filmen möjligen gick att se 1966, men till och med jämfört med annan film utkommen de åren så är det inte speciellt bra, och jämfört med film idag är den i de flesta avseenden riktigt usel.
Ful_fisk (Anmäl)   20/9 2018
Blir inte riktigt helsåld på Bresson, men den här filmen funkar hyggligt. De flesta karaktärer är ju mest bara avskyvärda och jag kan inte för mitt liv begripa varför tjejen stannar kvar i byn bland alla hemska människor omkring henne när hon redan i början får chansen att fly tillsammans med den snälla killen. Men det är snyggt med berättandet genom åsnans ögon, och åsnan i sig fungerar jävligt bra i sin huvudroll! Blev dock inte alls lika berörd av filmen som det nog var tänkt, tror Bresson krånglade till det lite för mycket för filmens bästa.
hsimpson (Anmäl)   10/6 2017
FEM i snitt!? Allvarligt!? Nej, berättelsens struktur faller mig inte alls i smaken. Skådespeleri är inte heller någonting att hänga i granen. Musiken är fin, som vissa har skrivit. Men den skrev Schubert, så den tänker jag inte ge Bresson kredd för.
stefanp (Anmäl)   28/2 2017
Sokrates formulerade det väl: om en åsna sparkar på dig – sparka inte tillbaka!
Hypostas (Anmäl)   13/3 2016
Bitvis är det här fullständigt briljant och filmen berörde mig starkt, men den har tyvärr också vissa brister. Det största problemet är att berättartekniken brister när Bresson gör berättelsen alltför spretig, fragmentarisk och i vissa fall onödigt luddig, med sidospår som inte förklaras ordentligt. Musiken och kinematografin är fantastisk, och åsnan är verkligen älskvärd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Min vän Balthazar