Minnenas strand

Originaltitel: Une si jolie petite plage
Regissör:Yves Allégret
Utgivningsår:1949

Om Minnenas strand:

Pierre har rymt till en kuststad i norra Frankrike för att han har i en olyckshändelse dödat en känd sångare. Pierre växte upp i staden och hoppas på ett fridfullt liv när han återvänder hem. Men så blir det inte.

Gérard Philipe, Jean Servais, Madeleine Robinson, Jane Marken, Julien Carette, Mona Dol, André Valmy, Christian Ferry, Gabrielle Fontan

Jacques Sigurd

Drama

A Pretty Little Beach

Frankrike, Nederländerna
Diskussioner om Minnenas strand  (0 diskussioner)
Kommentarer om Minnenas strand (2 st)
goeran (Anmäl)   16:46 18/2
Yves Allégrets film Une si jolie petite plage från 1949, med Gérard Philipe och Madeleine Robinson i huvudrollerna, är ett välgjort ödesdrama som utspelas en kall och regnig höst i en liten kustort i Normandie. Mycket snyggt svartvitt foto som verkligen lyfter fram de dystra novemberdagarna i en badort om vintern sedan alla turister åkt hem.
arvlun (Anmäl)   4/5 2011
Hade gärna sett att filmer som denna fick mer uppmärksamhet här på ft och inte bara creddiga Resnais, Godard & Bresson.