Mitt Afrika

Originaltitel: Out of Africa
Regissör:Sydney Pollack
Utgivningsår:1985

Om Mitt Afrika:

En sann berättelse om den danska författarinnan Karen Blixen; en kvinna med en oböjlig vilja som tillsammans med sin otrogne man driver ett kaffeplantage i Kenya omkring år 1914. Till sin förvåning upptäcker hon att hon håller på att förälska sig i landet, dess befolkning och den hemlighetsfulle vite jägaren.

Titel: Ingenstans i Afrika
Originaltitel: Jesus Christ Superstar
Regissör: Gale Edwards
År: 2000
Jesus Christ Superstar

Meryl Streep, Robert Redford, Klaus Maria Brandauer, Michael Kitchen, Malick Bowens, Michael Gough, Suzanna Hamilton, Joseph Thiaka, Stephen Kinyanjui, Mike Bugara, Job Seda, Shane Rimmer, Rachel Kempson, Graham Crowden, Leslie Phillips, Iman

Kurt Luedtke

Drama, Romantik, Biografi

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Mitt Afrika  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mitt Afrika (110 st)
mammene (Anmäl)   4/11 2018
Längesedan jag såg den och vid en omtitt föll betyget, det kan bero på att jag själv har ändrat filmsmak. Inget fel på skådespelarna, utan tvärtom tre av mina favoriter, Meryl, Robert och Michael. Det hela kändes tamt och nästan tröttande, Miljöerna med dess natur och djur ger mer en fördjupning och vänskapen med Karen och de bofasta och trofasta är nog det som mer består
Pi-R (Anmäl)   13/10 2018
En stillsam film om ett stormigt liv. Streep och övriga skådespelarensebeln levererar, och fotot är strålande. Men, ja.... det är VÄLDIGT meditativt, och, den visserligen vackra, musiken bidrar än mer till en film som jag för min del måste beskriva som sövande. Manuset lyfter aldrig, och inte heller kemin mellan Streep och Redford. Lustigt är det öppnigsscen, som utspelar sig i ett snöigt danskt vinterlandssksp, som känns mest levande och som stannar kvar hos mig längst efter filmens slut... Svag trea i betyg
Rai (Anmäl)   27/2 2018
Gillar den här filmen skarpt!!
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Olof_Gronlund (Anmäl)   26/1 2017
Pampigt kostymdrama, så kan man beskriva den. Inte alls min kopp av te tyvärr och hade jag varit objektiv hade den nog varit på en fyra på grund av miljöerna, kostymerna, fotot och allt annat. Men för mig är det mer en långtråkig story utan några som helst moment där filmen lyfter. Ganska så plan resa på 160 minuter, allt för länge för min smak med. Inga speciellt krävande rolltolkningar heller. Nä, inget för en kille kring 30 år att titta på ensam precis. Streep är känd för dessa långtråkiga dramafilmer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mitt Afrika