Moln på drift

Originaltitel: Kauas pilvet karkaavat
Regissör:Aki Kaurismäki
Utgivningsår:1996

Om Moln på drift:

Ilona och Lauri är ett strävsamt par. Som alla andra vill de bara ha tak över huvudet, mat på bordet, kanske med lite vin till och TV. En dag slås deras liv i spillror när restaurangen där Ilona arbetar går i konkurs och Lauri måste gå från sitt jobb som spårvagnsförare.

Titel: Revanche
Originaltitel: Varjoja paratiisissa
År: 1986
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Skuggor i paradiset

Kati Outinen, Kari Väänänen, Elina Salo, Sakari Kuosmanen, Markku Peltola, Matti Onnismaa, Outi Mäenpää, Mustafa Altin, Esko Nikkari, Sulevi Peltola

Aki Kaurismäki

Drama, Komedi

Finland
Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2004, Populärt och billigt
Diskussioner om Moln på drift  (0 diskussioner)
Kommentarer om Moln på drift (75 st)
gjoob (Anmäl)   12/9 2018
Denna var betydligt mer lättsedd och sympatisk än I hired a contract killer som jag såg häromdan. Några roliga sekvenser och ett bra musiknummer. Svag trea.
emilstjernholm (Anmäl)   13/3 2018
Alla härliga Kaurismäki-ingredienser finns med. Dock fängslas jag inte lika mycket av huvudkaraktärerna i denna film som i några av hans andra mästerverk.
hsimpson (Anmäl)   6/3 2018
Lite svårsmält är den allt, men jag var kanske inte i rätt läge för en Kaurismäki. Den är fin ändå. Tragik och värme på samma gång. Stabil trea tills vidare.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
wasteoftime (Anmäl)   6/11 2016
Kaurismäki i högform! Första halvan, eller kanske första tredjedelen är lite trögstartad, men inte dålig, men sedan drar det igång, och det blir sådär Kaurismäki-melankoliskt men ändå trivsamt. Minimalistiskt skådespel, men som ändå säger allt som behövs. Inga översvallande känslor, trots alla motgångar. Man får bara treat vidare. Sista halvan är nära/uppe och nosar på en femma, men sammantaget så blir det en fyra, Men det är fint. Och bra. Och ja.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Moln på drift