Mommie Dearest

Originaltitel: Mommie Dearest
Regissör:Frank Perry
Utgivningsår:1981

Om Mommie Dearest:

Filmatisering av Christina Crawfords skandalbiografi om sin uppväxt som adoptivdotter till filmlegenden Joan Crawford.

Titel: Historien om Jayne Mansfield
Regissör: Alan Gibson
År: 1972
Genre: Skräck, Fantasy
Dracula A.D. 1972

Faye Dunaway, Howard Da Silva, Xander Berkeley, Diana Scarwid, Steve Forrest, Mara Hobel, Rutanya Alda, Harry Goz, Jocelyn Brando, Priscilla Pointer

Tracy Hotchner, Robert Getchell, Frank Yablans, Christina Crawford, Frank Perry

Drama, Biografi

Med i listor: Razzies
Diskussioner om Mommie Dearest  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mommie Dearest (17 st)
DrJW (Anmäl)   30/11 2015
Film mässigt så var den här ok, men den här var så obekväm och rätt obehagligt att de är knappast underhållande! Men vill man se en skrämmande skräckfilm, öh jag menar biografisk film, så se den här! Joan Crawford må ha gjort en del klassiska filmer som t.ex. Whatever Happened To Baby Jane? men som privat person var hon verkligen hemsk, och en person med sån här psykisk problem bör inte adoptera ett barn! Faye Dunaway gjorde ett bra jobb som Crawford, även om hon var over the top för de mesta. Men hon var inte så over the top att hon förtjänade en Razzie-nominering, så dåligt var de inte, snarare komisk men ändå creepy. Och vad som är 100% procent sant vet man ju inte, men den här var ingen underhållning. Baserad på en bok av adoptiv dottern Christina Crawford.
Starlette (Anmäl)   20/12 2011
VÄLDIGT välspelad och intressant den här filmen, Faye är otrolig. Men tyvärr i slutet sackar den efter en aning. Men absolut en 3:a!
Skvörli (Anmäl)   7/2 2011
En ganska fantastisk film egentligen, men jag kunde inte ge den högre än en tvåa
Sture Stenhög (Anmäl)   27/12 2009
Det här hade ju kunnat vara intressant om det inte hade varit så dåligt. Filmen blir tyvärr bara en uppvisning av Joan Crawfords galenskap skildrad av en överspelande Faye Dunaway. Det är väl därför den har blivit en kultklassiker bland folk som gillar dålig film, men jag tyckte nog mest bara att det blev tröttsamt. Jag gillar ju ändå den gamla hollywood-eran som bakgrundsmiljö och hade man försökt utveckla karaktärerna lite mer och bytt ut hela skådespelarensemblen så hade det ju kunnat bli bra. Nu är det några enstaka scener som är kul, men sett över två timmar blir det ganska segt
Gordyal (Anmäl)   31/8 2009
Som biografi bör den tas med en nypa salt, men självfallet kommer folk (som tror sig veta något) att tjafsa om huruvida den är sanningsenlig eller inte. Oavsett vilket så är det en grymt intressant historia, men dessvärre är skådespelet mer än lovligt knackigt (inte minst av Diana Scarwid och Mara Hobel). Allt som allt en klart sevärd film, proppad med odödliga oneliners ("Tina! Bring me the axe!"). (8/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mommie Dearest