Mommy

Originaltitel: Mommy
Regissör:Xavier Dolan
Utgivningsår:2014

Om Mommy:

Diane har svårt att hantera sin utåtagerande tonårsson som har ADHD och nyligen är hemkommen från ett vårdhem. Såväl mor som son är på väg att tappa fotfästet och det hela utvecklas till ett mindre helvete. Ett nytt hopp uppstår när en mystisk granne blir en del av hushållet.
Se filmen på Headweb

Regissör: Hal Ashby
År: 1971
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Harold å Maude

Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clément, Patrick Huard, Alexandre Goyette, Michèle Lituac, Isabelle Nélisse, Pierre-Yves Cardinal, Viviane Pascal, Natalie Hamel-Roy

Xavier Dolan

Drama

Kanada

Recension Mommy

- AgnesPetter sätter betyg 5 och skriver:
Mommy (2014) är ett fransk-kanadensisk drama av regissören Xavier Dolan. Men inte bara det. Mommy är också en av de bästa filmerna jag sett på länge. I Kanada år 2015 lever Diane ensam med sin tonårsson Steve. Detta är en ingen enkel sak. Steve är vild och impulsiv, ibland till och med våldsam och Diane kämpar hårt för att hålla ihop deras tillvaro. När då den mystiska grannen Kyla gör entré i...

Recension av Mommy - Läs hela!

Diskussioner om Mommy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mommy (23 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   24/3 2018
Efter viss tvekan inledningsvis, så fick jag ganska snart helt kapitulera inför den här filmen. Den finns något väldigt artificiellt i upplägget och relationerna karaktärerna emellan, men när den tröskeln har passerats, så känns det här väldigt övertygande. Mycket beror detta på fantastiskt skådespeleri från de tre huvudrollsinnehavarna, de lyckas verkligen skapa komplexa människor av sina karaktärer. Skildringen av deras dysfunktionella enhet är verkligen en fullträff. Det är en enhet som kan fungera stundtals, men vars bräcklighet i synnerhet blir tydlig när den kommer i kontakt med övriga världen. Bildformatet bidrar till detta, och trots att det till en början kändes som en pretentiös gimmick, så får det alltså precis den effekt hos mig som jag antar var tanken. Dolan verkar överhuvudtaget vara helt orädd inför risken att få den sortens kritik, kanske är det någon form av ungdomlig arrogans som kanaliseras på helt rätt sätt. Ska bli intressant att fortsätta följa den här slyngeln framöver
pufred (Anmäl)   22/2 2018
Ytterligare en Dolan-film där effektsökande hipstermusikvideosnuttar varvas med olika karaktärers olika känsloutbrott. Den har toppar och dalar och de är i de lugnare stundernas samspel mellan karaktärerna funkar bäst. Synd bara att man inte fick lära känna grannen mer, och att inte mamman tog med sin jobbiga unge till brännskadesjukhuset så han fick se konsekvenserna av sitt handlande. Något som hoppades över helt. Dolan har en intressant stil , intressant historia och intressanta skådisar, och är sevärd om han bara kunde bli lite mer fokuserad och inte så splittrad.
emilstjernholm (Anmäl)   28/9 2016
Fenomenet Xavier Dolan har helt gått mig förbi och Mommy blir min första. Nu förstår jag varför han är en filmkritikerälskling. Jag älskar hur Dolan leker med formatet 1:1 och då kanske framförallt Wonderwall-scenen när vi släpps ut ur kvadraten, smått genialiskt. Även dialogen, skådespeleriet och musiken går rakt in i hjärtat, ett riktigt tajt paket.
Roswall (Anmäl)   25/9 2016
har höga toppar och något djup dalar. Jag får framförallt svårt för när den så tydligt vill att jag ska känna vissa saker och inte gör det. Fin på många sätt.
Hypostas (Anmäl)   11/2 2016
Helt suverän film. Stark fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mommy
Se filmen