Mommy

Originaltitel: Mommy
Regissör:Xavier Dolan
Utgivningsår:2014

Om Mommy:

Diane har svårt att hantera sin utåtagerande tonårsson som har ADHD och nyligen är hemkommen från ett vårdhem. Såväl mor som son är på väg att tappa fotfästet och det hela utvecklas till ett mindre helvete. Ett nytt hopp uppstår när en mystisk granne blir en del av hushållet.
Se filmen på Headweb

Regissör: Hal Ashby
År: 1971
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Harold å Maude

Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clément, Patrick Huard, Alexandre Goyette, Michèle Lituac, Isabelle Nélisse, Pierre-Yves Cardinal, Viviane Pascal, Natalie Hamel-Roy

Xavier Dolan

Drama

Kanada

Recension Mommy

- saggesaliv sätter betyg 4 och skriver:
Vi är i ett fiktivt, inte allt för långt i framtiden, Kanada. Steve är en tonåring som kantats med trubbel hela livet. Efter att fadern avled för några år sedan så blev han hyperaktiv och diagnostiserad med ADHD. Hans mamma Die har satt honom på en institution som han dock blir utslängd från efter att ha anlagt en brand i kafeterian. Modern får då en tuff uppgift att ta hand om sin tonårsson. Underbarnet...

Recension av Mommy - Läs hela!

Diskussioner om Mommy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mommy (24 st)
RustyFilm (Anmäl)   16:58 1/6
Unge regissör Xavier Dolan använder filmens bildformat för att förstärka känslouttrycket (tror att det är därför) i sitt konstverk. Jag erkänner att en härlig känsla infinner sig när bilden för någon minut glider ut till fullformat. Men att i över två timmar plågas av ett bildformat av typ speglad mobiltelefon för att få någon minuts skön känsla vill vi inte uppleva igen. Bortsätt för min ”hang up” gällande bildformat-trixandet tycker jag att det här är ett ganska så bra psykologiskt drama. Handlingen skildrar problematiken kring en 15-16 årige (ser äldre ut) Steve (Antoine Olivier Pilon) som har ADHD diagnos. Och den konflikt som uppstår mellan honom hans mamma (Anne Dorval) och den kanadensiska vårdapparaten. Allt med en stammande granne Kyla (Suzanne Clément) som intressant ”sidekick”.
Sture Stenhög (Anmäl)   24/3 2018
Efter viss tvekan inledningsvis, så fick jag ganska snart helt kapitulera inför den här filmen. Den finns något väldigt artificiellt i upplägget och relationerna karaktärerna emellan, men när den tröskeln har passerats, så känns det här väldigt övertygande. Mycket beror detta på fantastiskt skådespeleri från de tre huvudrollsinnehavarna, de lyckas verkligen skapa komplexa människor av sina karaktärer. Skildringen av deras dysfunktionella enhet är verkligen en fullträff. Det är en enhet som kan fungera stundtals, men vars bräcklighet i synnerhet blir tydlig när den kommer i kontakt med övriga världen. Bildformatet bidrar till detta, och trots att det till en början kändes som en pretentiös gimmick, så får det alltså precis den effekt hos mig som jag antar var tanken. Dolan verkar överhuvudtaget vara helt orädd inför risken att få den sortens kritik, kanske är det någon form av ungdomlig arrogans som kanaliseras på helt rätt sätt. Ska bli intressant att fortsätta följa den här slyngeln framöver
pufred (Anmäl)   22/2 2018
Ytterligare en Dolan-film där effektsökande hipstermusikvideosnuttar varvas med olika karaktärers olika känsloutbrott. Den har toppar och dalar och de är i de lugnare stundernas samspel mellan karaktärerna funkar bäst. Synd bara att man inte fick lära känna grannen mer, och att inte mamman tog med sin jobbiga unge till brännskadesjukhuset så han fick se konsekvenserna av sitt handlande. Något som hoppades över helt. Dolan har en intressant stil , intressant historia och intressanta skådisar, och är sevärd om han bara kunde bli lite mer fokuserad och inte så splittrad.
emilstjernholm (Anmäl)   28/9 2016
Fenomenet Xavier Dolan har helt gått mig förbi och Mommy blir min första. Nu förstår jag varför han är en filmkritikerälskling. Jag älskar hur Dolan leker med formatet 1:1 och då kanske framförallt Wonderwall-scenen när vi släpps ut ur kvadraten, smått genialiskt. Även dialogen, skådespeleriet och musiken går rakt in i hjärtat, ett riktigt tajt paket.
Roswall (Anmäl)   25/9 2016
har höga toppar och något djup dalar. Jag får framförallt svårt för när den så tydligt vill att jag ska känna vissa saker och inte gör det. Fin på många sätt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mommy
Se filmen