Mondovino

Originaltitel: Mondovino
Regissör:Jonathan Nossiter
Utgivningsår:2004

Om Mondovino:

Dokumentär om vinindustrin. Nessiter åker runt hos världens vinproducenter och diskuterar "vinglobalisering".

Jonathan Nossiter

Dokumentär

Argentina, Frankrike, Italien, USA

Recension Mondovino

- valsinger sätter betyg 3 och skriver:
Vin är tydligen det nya på vita duken. Oscarvinnaren ”Sideways” (bästa manus efter förlaga) har nog fått en och annan att börja intressera sig för vinprovning och nu kommer dokumentären ”Mondovino” som ger en inblick i vinets väg från producent till konsument. Jonathan Nossiters nya film är både intressant och lite spretig: Intressant eftersom den avslöjar några av de faktorer som avgör vilka viner...

Recension av Mondovino - Läs hela!

Med i listor: Jönköpings Filmfestival 2005, Skövde Filmfestival 05
Diskussioner om Mondovino  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mondovino (9 st)
sunvalley (Anmäl)   25/8 2013
Det är nästan övertydligt vilken sida Jonathan Nossiter står på. Nossiter hade tjänat på att inte vinkla dokumentären till den grad att han, när en av personerna från den kapitalistiska/fascistoida vinindustrin försöker förklara sin ståndpunkt, i stället zoomar in på en av arbetarna i bakgrunden. (Givetvis underbetald och exploaterad.) Jag tror inte att Rolland och Parker så jovialiskt hade låtit sig bli intervjuade av Nossiter om de hade vetat i vilket syfte han gjorde dokumentären. Annars väldigt intressant och kul att få ansikten på de kända namn som man stöter på i olika mat- och vinmagasin.
Soul Survivor (Anmäl)   10/8 2009
Jag blir glad av att se med vilken självklarhet man talar om kommunism på den franska landsbygden. Jag blir glad av filmen i sin helhet. Men ska jag var ärlig blir jag glad av allt som handlar om fransk eller medelhavslandsbygd, vinodling, matkultur och så vidare. Jag tittar till och med på Solens mat. Så det är nog ingen värdemätare. Det bästa var vinodlare senior och Asterix-referensen.
matti_jaaaro (Anmäl)   25/12 2007
Intressant ämne men alldeles för lång film, utan någon röd tråd och med för mycket skakig handkamera. Slarvig tycker jag faktiskt var en ganska träffande beskrivning.
Audrey Horne (Anmäl)   10/8 2007
den är ju så omfångsrik och diskuterande. gillar framförallt att den hoppar fram och tillbaka mellan de olika vinmogulerna så nya trådar tas upp och diskuteras, höjer intresset. har hört att han hade över 100 timmar råmaterial att klippa ned så att den enligt tinytears känns slarvig är kanske inte så konstigt . nåja, jag gillade den! slutet var härligt också!
tinytears (Anmäl)   7/4 2007
roligast är far och dotter i frankrike som pratar om varandra som vin, helt klart tankvärd dokumentär men känns lite slarvigt gjord....
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mondovino