Monica Z

Originaltitel: Monica Z
Regissör:Per Fly
Utgivningsår:2013

Om Monica Z:

Filmen skildrar en svensk nationalikon och stjärnas stora genombrott och blomstringstid på sextiotalet. En exceptionell artist som med unik närvaro levde ett liv på scenen samtidigt som ett turbulent kärleksliv dolde sig bakom rampljuset.

Titel: Mig äger ingen
Originaltitel: Still Alice
Regissör: Richard Glatzer, Wash Westmoreland
År: 2014
Still Alice

Edda Magnason, Sverrir Gudnason, Kjell Bergqvist, Cecilia Ljung, Vera Vitali, Oskar Thunberg, Johannes Wanselow, Nadja Christiansson, David Hellenius, Fredrik Lindborg, Jörgen Thorsson, Hedda Stiernstedt, Hanna Ullerstam, Jonathan Drew, Amelia Fowler

Peter Birro

Drama, Biografi

Waltz for Monica, Monica Z - ett lingonris i ett cocktailglas

Sverige
Diskussioner om Monica Z  (0 diskussioner)
Kommentarer om Monica Z (148 st)
V70 (Anmäl)   10:54 21/9
Skämmig film, "skådespelarna" är värst, med något undantag. Glada amatörer så långt ögat når. Bäst var bussinteriörerna...
Rai (Anmäl)   16:03 27/2
Alltså som en biografi synvinkel är det säkert en intressant film, men annars tycker jag nog filmen är ganska seg och långtråkig..
Albion (Anmäl)   16:27 26/1
Detta är en spelfilm och ingen dokumentär vilket är bra att klarlägga tidigt. Jag har alltid tyckt det varit något magiskt men samtidigt mystiskt kring Monica Zetterlund. Jag tycker denna filmen fångar mycket av den aura som alltid funnits kring namnet Monica Z även om det bara skummas på ytan. Och minsann fuktades mina ögon allt lite grann mot slutet också. Småfinurliga porträtt av viktiga bifigurer som Beppe, Hasse och Tage men man har gjort klokt i att inte fördjupa sig alltför mycket i deras karaktärer här. Och visst är Edda inte bara väldigt porträttlik utan mycket begåvad både som sångerska och skådespelerska och förstås bidrar den ljuva musiken till också. Betyget blir en 4;a
kungkalas (Anmäl)   21:32 22/1
I det stora hela en bra film, men lite väl dramatiserad på sina ställen.
Nalleman (Anmäl)   11:03 21/1
En bra skildring av en stor artist.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Monica Z
Se filmen