Monsters Inc.

Regissör:David Silverman, Lee Unkrich, Pete Docter
Utgivningsår:2001
Antal betyg:20260 betyg

Om Monsters Inc.:

Monsters Inc är ett framgångsrikt företag i staden Monstropolis, belägen i en parallell värld till vår. Filmen handlar om de två monstren, tillika vännerna, Sulley och Mike. Sulley är ett stort hårigt monster med horn som är den mest respekterade av alla anställda på Monsters Inc. Han och hans vän, rumskompis och kollega, Mike, ett litet klotrunt, enögt grönt monster, jobbar som "skrämmare", dvs. de samlar in barnskrik från människovärlden eftersom det är den bästa energikällan som monstervärlden känner till. Problem uppstår när en liten människoflicka vid namn Boo av misstag följer efter Sulley till Monstropolis. Barn får på inga villkor komma in i monstervärlden och Sulley och Mikes karriärer och liv blir till ett fullkomligt kaos när det försöker ställa allt till rätta.

Titel: Monsters University
Regissör: Pete Docter, Roger Gould
År: 2002
Genre: Familjefilm
Mike's New Car

John Goodman (röst), Billy Crystal (röst), Mary Gibbs (röst), Steve Buscemi (röst), James Coburn (röst), Jennifer Tilly (röst), Frank Oz (röst), Bob Peterson (röst)

Jill Culton, Pete Docter, Ralph Eggleston, Jeff Pidgeon

Komedi, Animerad, Familjefilm, Fantasy

Recension Monsters Inc.

- Arson sätter betyg 3 och skriver:
I staden Monsterpolis finns företaget Monsters Inc, där man som uppgift har att skrämma barn för att få deras skrik, som används som energi i staden. Den interna skrämmarligan toppas av en stora och håriga James Sullivan (John Goodman) och den enögde klotformade Mike Wazowski (Billy Crystal). Inte långt efter ligger den listige och onda ödlan Randall (Steve Buscemi) som självklart siktar på första...

Recension av Monsters Inc. - Läs hela!

Med i listor: Animerad Top 50, Familjefilm Top 50, Fantasy Top 50, Pixar
Diskussioner om Monsters Inc.  (0 diskussioner)
Kommentarer om Monsters Inc. (570 st)
Rai (Anmäl)   20/4 2018
Inget märkvärdig, funkar att se en gång!
Ful_fisk (Anmäl)   19/2 2018
Charmig och varm film som absolut håller bra. Filmens sänke är väl mest att filmens humor nästan uteslutande är av karaktären att huvudkaraktärerna försöker dölja någonting för att upptäckas, vilket blir lite tröttsamt efter ett tag (nästan direkt, faktiskt). Sedan är ju skurkarna ganska lövtunna också i karaktärsdjup. Men värmen räcker långt och helheten fungerar tillsammans med animationen och en rätt fyndig dialog, även ifall jag föredrar många andra Pixar-filmer framför denna.
Biberkolben (Anmäl)   27/11 2017
Bra att skrämma barn.
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
dumt å skrämma barn
Sarakin76 (Anmäl)   23/6 2017
4/5. Riktig bra og intelligent film. Meget bra animasjon.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Monsters Inc.