Moon

Originaltitel: Moon
Regissör:Duncan Jones
Utgivningsår:2009

Om Moon:

Astronauten Sam Bell räknar sina dagar på Lunar Industries där han varit i tre år. Nu vill han tillbaka till jorden igen. Han ser ensam över traktorerna på månen som samlar helium från månens ytskikt men längtar efter sin fru och dotter och bearbetar arbetets monotoni med att sköta om blommor, fortsätta på sin föregångares träskulpturer och interagera med stationens dator Gerty. Hans krafter börjar dock sina och när han en dag vaknar efter en lång vila börjar han ana att hans närvaro på månen inte handlar om vad han först trodde.

Titel: År 2001 – ett rymdäventyr
Regissör: Steven Soderbergh
År: 2002
Genre: Drama, Romantik, Science Fiction, Mysterium
Solaris

Sam Rockwell, Kevin Spacey (röst), Dominique McElligott, Kaya Scodelario, Rosie Shaw

Duncan Jones, Nathan Parker

Drama, Science Fiction, Mysterium

Storbritannien
Med i listor: Fantastisk Filmfestival 2009
Kommentarer om Moon (374 st)
gjoob (Anmäl)   20:28 15/1
Spänningen avtar en hel del ca en halvtimme in, då själva premisserna för handlingen blir klara. Skulle föredragit att man hölls ovetande om vad som försiggår under längre tid. Rockwell är bra i huvudrollen.
Rai (Anmäl)   19/12 2018
Nja, lite för seg för min smak och lite för mycket Robbins Cruse- effekt..
Ful_fisk (Anmäl)   30/10 2018
Stabil och bra. Spännande, välspelad och vändningar som funkar. Sam Rockwell är bra. Hade dock velat ha lite mer tid åt den där absolut sista biten där man antas fatta vad som händer sen, men det går för snabbt och fragmentariskt för att ge något intryck. Annars inga konstigheter, förutom kanske lite väl mycket 2001-stölder.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
therion82 (Anmäl)   4/4 2017
Är den inte väldigt lik den där filmen med Tom Cruise?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Moon