Moon

Originaltitel: Moon
Regissör:Duncan Jones
Utgivningsår:2009

Om Moon:

Astronauten Sam Bell räknar sina dagar på Lunar Industries där han varit i tre år. Nu vill han tillbaka till jorden igen. Han ser ensam över traktorerna på månen som samlar helium från månens ytskikt men längtar efter sin fru och dotter och bearbetar arbetets monotoni med att sköta om blommor, fortsätta på sin föregångares träskulpturer och interagera med stationens dator Gerty. Hans krafter börjar dock sina och när han en dag vaknar efter en lång vila börjar han ana att hans närvaro på månen inte handlar om vad han först trodde.

Titel: År 2001 – ett rymdäventyr
Regissör: Steven Soderbergh
År: 2002
Genre: Drama, Romantik, Science Fiction, Mysterium
Solaris

Sam Rockwell, Kevin Spacey (röst), Dominique McElligott, Kaya Scodelario, Rosie Shaw

Duncan Jones, Nathan Parker

Drama, Science Fiction, Mysterium

Storbritannien
Med i listor: Fantastisk Filmfestival 2009
Kommentarer om Moon (374 st)
karlmats (Anmäl)   21:48 29/3
En omtitt med väldigt höga förväntningar, jag såg chansen till en 4a men tyvärr når den inte ända fram. Med det sagt står den urstarka 3an kvar och det här är en film jag gillar väldigt mycket. Sam Rockwell har mer och mer blommat ut till en personlig favorit och utan honom skulle den här filmen aldrig fungera så bra som den gör. Jag gillar att man ganska tidigt kastar om storyn och snarare får se hur han hanterar de nya förutsättningarna än att det skulle bli nån förutsägbar twist på slutet. Mycket bra och fina miljöer också. --- 25/8-10 Väldigt fascinerande och originell film, det långsamma tempot passar utmärkt och Sam Rockwell gör ett hästjobb. Man blir verkligen engagerad i hans öde och man vill konstant följa den upprullning som sker. Klassisk sci-fi utan en massa Hollywoodifierande inslag, underbart vacker på blu-ray också. Vill se om inom en nära framtid, kanske eventuellt kan höjas upp till en 4a då. En stark 3a så länge. Jag gillar Gertys smileysar också, väldigt uppiggande i en annars ganska dyster tillställning.
gjoob (Anmäl)   20:28 15/1
Spänningen avtar en hel del ca en halvtimme in, då själva premisserna för handlingen blir klara. Skulle föredragit att man hölls ovetande om vad som försiggår under längre tid. Rockwell är bra i huvudrollen.
Rai (Anmäl)   19/12 2018
Nja, lite för seg för min smak och lite för mycket Robbins Cruse- effekt..
Ful_fisk (Anmäl)   30/10 2018
Stabil och bra. Spännande, välspelad och vändningar som funkar. Sam Rockwell är bra. Hade dock velat ha lite mer tid åt den där absolut sista biten där man antas fatta vad som händer sen, men det går för snabbt och fragmentariskt för att ge något intryck. Annars inga konstigheter, förutom kanske lite väl mycket 2001-stölder.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Moon