Betyg idag: 1 366 Besökare idag: 6 040

Originaltitel: Moonlight
Regissör:Barry Jenkins
Utgivningsår:2016

Om Moonlight:

Ett porträtt av en ung mans liv från barndomen till vuxen ålder. Chiron växer upp i ett tufft område utanför Miami och kämpar för att finna sin plats i världen.

Titel: Boyz n the Hood
Originaltitel: Tomboy
Regissör: Céline Sciamma
År: 2011
Tomboy

Trevante Rhodes, Ashton Sanders, Alex R Hibbert, Naomie Harris, Mahershala Ali, Janelle Monáe, André Holland, Jharrel Jerome, Jaden Piner, Patrick Decile, Stephon Bron, Shariff Earp, Duan Sanderson, Rudi Goblen, Edson Jean, Tanisha Cidel

Barry Jenkins

Drama

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Moonlight  (0 diskussioner)
Kommentarer om Moonlight (37 st)
arruba (Anmäl)   15:05 5/9
Det är en fin film men tycker det är alldeles för mycket kaka på kaka och jag tröttnar ju längre in i filmen jag kommer. Den är absolut sevärd men den lämnar inget bestående hos mig.
kryttan (Anmäl)   09:22 7/8
Wow! vilka skådespelarprestationer! Fin film som får känslorna att åka berg&dalbana. Mycket bra!
oksove (Anmäl)   13:46 14/7
Lite lång och tråkig.
labi (Anmäl)   18:21 29/6
Bra. Kort sagt.
Sture Stenhög (Anmäl)   01:51 9/5
I grunden en ganska enkel och välbekant historia, men den här filmen lyckas ändå bryta av från det vi är vana att se på många olika vis. Det är t.ex. inte alls någon typisk oscarsvinnare då den inte alls verkar intresserad av att skapa dramatik, flera potentiellt oscarsfriande dramatiska scener väljer man t.o.m. att aldrig skildra i bild. Istället läggs allt fokus på att skapa och utveckla komplexa karaktärer, och det gör man både bra och helt rätt i. Skådespeleriet är bra över hela banan, och som tittare kommer jag huvudpersonen nära trots att han är nedtonad och gestaltas av tre olika skådespelare. Mycket av filmens kärna ligger också i hur han i en väldigt formbar ålder påverkas av människor omkring honom. En mångbottnad process där ingen kan reduceras till enbart positiva eller negativa influenser. Filmen har dessutom en känsla av framtida klassiker som är svår att sätta fingret på, men det är lätt att föreställa sig att folk fortfarande kommer se den om 50 år
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Moonlight
Se filmen