Moonrise

Originaltitel: Moonrise
Regissör:Frank Borzage
Utgivningsår:1948

Om Moonrise:

Dannys far hängdes när han bara var ett barn. Efter år av mobbning och svårigheter i att ha levt med bördan av sin faders brott hamnar han själv i en situation där han ställer sig frågan: ligger våldet i hans blod?

Titel: Skogarnas dotter
Originaltitel: The Shepherd of the Hills
Regissör: Henry Hathaway
År: 1941
Skogarnas dotter

Lloyd Bridges, Harry Morgan, Harry Carey Jr, Gail Russell, Ethel Barrymore, Rex Ingram (I), Selena Royle, Dane Clark, Allyn Joslyn, Irving Bacon, David Street

Charles F Haas

Drama, Film-Noir

Frank Borzage's Moonrise

Diskussioner om Moonrise  (0 diskussioner)
Kommentarer om Moonrise (10 st)
C12 (Anmäl)   3/9 2018
Det här var ingen noirfilm. Det var 90 minuters tristess
KimEkberg (Anmäl)   11/5 2018
Ändå bland det mer spektakulära en kan kolla på. En kakafoni av överdådig mise en scen. Den sjuka stämningen och karaktärspsykologin påminner om Fritz Langs Hollywoodfilmer.
Lilla prinsen (Anmäl)   31/10 2016
Alldeles underbar sekvens med pariserhjul i bästa Borzage-filmen hittills.
Tonti (Anmäl)   18/10 2016
Otroligt briljant foto och bra gotisk söder-stämning. Väldigt naiv men det är fint i sitt sammanhang. Inget mästerverk men den har nåt visst.
AlbinWesley (Anmäl)   13/9 2013
Väldigt välgjord med många fina bitar. Rätt klassisk noir, varken så mycket mer eller mindre. Skuggorna i öppningen är fantastiska, liksom vissa andra scener, dock. Tror kanske att musiken är lite väl melodramatisk för sitt sammanhang.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Moonrise