Mord på nattexpressen

Originaltitel: Human Desire
Regissör:Fritz Lang
Utgivningsår:1954

Om Mord på nattexpressen:

Järnvägsingenjören Jeff återvänder från Korea och har en kärleksaffär med sin bäste vän Carls fru som tillsammans med sin man har begått ett mord. Carl blir svartsjuk på deras förhållande men kan inte ingripa då Jeff vet lite för mycket om deras brott. Bygger på Emile Zolas ”Människans lägre jag”.

Titel: Mord på tåg 63
Regissör: Fritz Lang
År: 1953
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, Film-Noir
Polishämnaren
Titel: Jag ger mej aldrig!
Originaltitel: Lady on a Train
Regissör: Charles David
År: 1945
Genre: Komedi, Kriminalare, Thriller, Mysterium, Film-Noir
Jag ger mej aldrig!

Glenn Ford, Gloria Grahame, Broderick Crawford, Edgar Buchanan, Kathleen Case, Peggy Maley, Diane DeLaire, Grandon Rhodes, Dan Seymour, John Pickard

Alfred Hayes

Drama, Film-Noir

The Human Beast

Diskussioner om Mord på nattexpressen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mord på nattexpressen (11 st)
myslas (Anmäl)   13:21 19/4
Med tanke på att det här var filmen Lang gjorde direkt efter den brutala (och väldigt bra) "The Big Heat" så får den ändå sägas vara rätt lågmäld även om Broderick Crawfords rollfigur är en riktigt läskig typ. Man har ju rätt höga förväntningar på Fritz Lang och det här är väl inte en av hans toppfilmer men det är ändå en noir som står sig bra mot många andra.
KimEkberg (Anmäl)   2/6 2018
Har ju dimmiga minnen av Renoir-versionens fenomenalitet, och visst bjuder även denna på grader av raffel och sentimentalitet. Tåg-åkat är ju utfört med bravur, men tycker den kunde lodat djupare i de mänskliga djupen.
Tonti (Anmäl)   22/5 2018
Sena Lang brukar kännas lite ojämn men den här är verkligen gjuten i ett stycke. Storyn är väl kanske inte det mest relevanta man kan gräva upp men den solkiga tågromantiken går verkligen inte av för hackor. Inledningen är till och med briljant.
C12 (Anmäl)   27/8 2017
Vilket otäckt stycke, Gloria Grahame, men söt.
Astrojacob (Anmäl)   8/12 2013
Ingen av Langs 10 bästa men ändå hyfsat Hitchcock-drama med sköne Glenn Ford o Broderick som aggressiv bully. Ger ändå en svag Fyra för denna railroad-movie med viss spänning.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mord på nattexpressen