Mördare i svart

Originaltitel: Passi di danza su una lama di rasoio
Regissör:Maurizio Pradeaux
Utgivningsår:1973

Om Mördare i svart:

En kvinna tittar runt i en kikare mot en liten stad, plötsligt så ser hon i ett utav fönstren ett mord utföras. Hon vet dock inte vart detta huset ligger men hon ser mördaren, dock inte så tydligt. Ingen tror på kvinnan och letatandet runt i staden efter en mördad kvinna börjar. Det visar sig att det stämmer det som kvinnan sett. Det var ett mord. Snart är polisen på jakt efter en man eller kvinna med ett haltande ben, och bärandes på en käpp (kunde du lista ut det från titeln?). Snart följer en jakt efter en mördare vars lista på mördade personer ökar för varje timme. Vem är gestalten som gäckar i skuggorna? Här bjuds vi på en historia med en äkta giallo-mördare med rock, hatt och allt! Trots att mördaren är halt så blir det ändå ett klurigt uppdrag att finna den sjuke hjärnan som mördar personer på löpande band.

George Martin (II), Robert Hoffmann, Simón Andreu, Sal Borgese, Anuska Borova, Anna Liberati, Nerina Montagnani, Nieves Navarro, Rosita Torosh, Cristina Tamborra, Elisa Mainardi

Maurizio Pradeaux, Alfonso Balcázar, George Martin (II), Arpad DeRiso

Thriller, Skräck

Death carries a CaneDödskäppen

Italien, Spanien

Recension Mördare i svart

- fredzilla sätter betyg 4 och skriver:
När man just sett en film som Giallo a Venzia och har gett upp hoppet om filmkonsten, världsfreden och allt annat så får man åter igen lust att leva. Efter att ha sett en sådan här stadig och fin giallo så är det bara att hurra och hoppa jämfota upp och ner några gånger. En vacker kvinna, vete fan vem hon är, råkar bevittna ett brutalt knivmord genom en sådan där betal-kikare på en utkikshöjd. Hon...

Recension av Mördare i svart - Läs hela!

Med i listor: Giallo
Diskussioner om Mördare i svart  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mördare i svart (11 st)
anticosmicdawn (Anmäl)   9/6 2017
Kanske inte den mest stiliga giallo, och den verkar ha betydligt lägre budget än de flesta som släpptes vid den här tiden, men den tilltalar mig så mycket, som så många andra i genren. Musiken, mördarens ''gimmick'', morden, allting sitter som en smäck. Kan nog bara uppskattas av dem som är riktiga fans utav genren dock.
Gordyal (Anmäl)   25/12 2015
Alltså, detta med Giallo - det är inte riktigt min grej. Segt, tråkigt, tjatigt, enahanda och dumt. Fast Anuska Borova var en trevlig bekantskap. Synd att hon inte har varit med i flera filmer. (4+/15)
Bumbi78 (Anmäl)   5/10 2014
Sleazig giallo med alla de ingredienser man förväntar sig i denna lilla sköna genre. Smått ologisk som det brukar vara, men ej vidare komplicerad vilket jag bara tyckte var bra eftersom jag hade engelskt tal med icke borttagbara tyska undertexter haha. Blodigt, trivsamt och stiligt - en av de bättre jag sett.
dudson (Anmäl)   17/10 2010
En av dom Bästa Giallo-Rullarna Nånnsinn!! Extremmt spännande -Intrig som följs upp av Snyggt foto&Fina Miljöer Och Fin-Fina Mord ..Och en Mördare som använder käpp Plus ett slut som inte går av för Hackor_Topp-Betyg_
Nico Fidenco (Anmäl)   26/11 2008
Så här ska det vara. Ledtrådar som inte följs upp, osammanhängde dialog, rakknivar, övertydliga placeringar, misslyckad pretentiös kameraföring och slutligen ett ordentligt framkrystat slut. Givetvis bjuds det även, geners trogen, på redigt mycket sleazy sex. Skräp av bästa märke.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mördare i svart