Betyg idag: 1 593 Besökare idag: 5 569

Mordet på den elektriska bilen

Originaltitel: Who Killed the Electric Car?
Regissör:Chris Paine
Utgivningsår:2006

Om Mordet på den elektriska bilen:

En dokumentär som undersöker vad som hände med den elektriska bilen, dess utveckling och framför allt hur detta miljövänliga alternativ kunde försvinna från de amerikanska vägarna. Filmen fokuserar på General Motors EV-1, en av de första elektriska bilar som fanns att leasa men som GM sedan bestämde sig för att lägga ner. Filmen studerar vilka yttre krafter som påverkade detta val.

Titel: Taken for a Ride
Revenge of the Electric Car

Martin Sheen (röst)

Chris Paine

Dokumentär

Diskussioner om Mordet på den elektriska bilen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mordet på den elektriska bilen (33 st)
Goblim (Anmäl)   16/9 2014
Viktigt ämne, visar hur korrupt USA är. Tråkigt nog tycks samma sak gälla även Sverige eftersom det inte finns några elbilar här heller. Man kan anta att det är den fina internationalismen/globalismen vi har att tacka för detta, som gjort att de vidriga oljebolagen har kunnat nästlat sig in (på mer eller mindre illegal och/eller omoralisk väg) till politiskt inflytande även i EU och Sverige.
Mortiis (Anmäl)   11/3 2014
Intressant ämne men det känns lite slarvigt utfört och inte särskilt djupdykande. Mycket fokus på enskilda personers besatthet av enskilda bilmodeller. En del intressanta perspektiv och några bra intervjuer, dock, och som en helhet landar det på en trea.
ThePatient (Anmäl)   30/8 2012
lobbamobba: Har du ens sett filmen? Din kommentar är ju som ett exempel på alla dumma missuppfattningar som tas upp i filmen.
Barneyk (Anmäl)   25/1 2012
Den slätar över problemen med elektriska bilar lite väl mycket men är rätt bra på det stora hela. Slätstruken trea.
Jompalompier (Anmäl)   18/1 2012
Lät intressant, men genomförandet blev lite för tråkigt enligt mig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mordet på den elektriska bilen