Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford

Originaltitel: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Regissör:Andrew Dominik
Utgivningsår:2007

Om Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford:

Filmen följer en av amerikansk historias mest ökända och laglösa personer. Den karismatiske och oförutsägbare Jesse James planerar sitt nästa stora bankrån, och lyckas samtidigt starta ett krig mot sina fiender, som sedan länge längtat efter den belöning och den ära som väntar den som lyckas fånga den svårfångade James. Trots detta kan det största hotet komma från de han mest litar på.

Titel: True Grit
Regissör: Gregor Jordan
År: 2003
Genre: Action, Kriminalare, Romantik, Äventyr, Western
Ned Kelly

Brad Pitt, Casey Affleck, Sam Rockwell, Mary-Louise Parker, Jeremy Renner, Sam Shepard, Garret Dillahunt, Paul Schneider (II), Zooey Deschanel, Michael Parks, Ted Levine, Alison Elliott, Dustin Bollinger, Brooklynn Proulx, Pat Healy, James Carville

Andrew Dominik

Drama, Kriminalare, Western, Biografi

The Assassination of Jesse James

USA, Kanada, Storbritannien

Recension Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford

- ByronBlue sätter betyg 4 och skriver:
Filmen är ibland lite seg, men om man är beredd på en långsam fridfylld film med långa välskrivna dialoger är filmen perfekt. När jag såg filmen var jag verkligen på det humöret och insöp varje sekund av filmen med en känsla av välbehag.

Recension av Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford - Läs hela!

Med i listor: Jesse James, Stockholm XVIII, Western Top 50
Diskussioner om Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford (573 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Tråkig
hardcore (Anmäl)   15/1 2017
Jag tycker detta är ett mästerverk rakt igenom. Det är en väldigt karaktärburen film där dom låter oss följa med på två mäns förfall dock av olika anledningar. Pitt gör en av sitt livs roller som den allt mer tyngda jesse james som börjar bli allt mer paranoid och instabil tex gå från mordiskt vansinnig till gapskratt på en halv sekund. Jag blev imponerad. Affleck är lika bra som den möjligt asociala robert ford. Han känns obehaglig och hans besatthet av storhet och jesse james och oförmåga att skilja på fantasi och verklighet och oförmågan i sociala sammanhang gestaltar afflekt fruktansvärt bra och jag förstår hans oscarsnominering. Trots han för sig själv tror sig ta bra och vältänkta beslut och försöker passa in går han alltid väldigt för långt både i prat och handling. Även birollerna är bra synnerhet sam shephard som jesses allvarliga bror och sam rockwell som fords bror. Gillar speakerrösten. Om man tänker på historien gillar tempot eftersom då fick man bättre insyn i karaktärernas psyke. En modern westernklassiker
johansjosten (Anmäl)   2/8 2016
Är den inte väldigt väldigt väldigt lång?
film_Alex (Anmäl)   13/2 2016
Kanske är jag för snäll, men det finns många aspekter som tilltalar mig.
92axha10 (Anmäl)   18/12 2015
Jag gillar westerns. Historiska westerns är därför intressant för mig. Däremot måste jag säga att filmen är för lång och för långsam. Kanske Jesse James inte var så intressant?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford