Mordet på Matthew Shepard

Originaltitel: The Laramie Project
Regissör:Moisés Kaufman
Utgivningsår:2002

Om Mordet på Matthew Shepard:

Dramadokumentär baserad på en verklig händelse. En ung homosexuell man blir 1998 mördad i den lilla staden Laramie i Wyoming. Snart är ett stort pressuppbåd på plats.

Titel: Prayers for Bobby
Regissör: Moira Armstrong
År: 2007
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Marple: Ordeal By Innocence
Titel: Jag är inte beredd att dö än
Originaltitel: Jag är inte beredd att dö än
Regissör: Fredrik Egerstrand, Kalle Gustafsson Jerneholm
År: 2014
Jag är inte beredd att dö än

Steve Buscemi, Christina Ricci, Laura Linney, Peter Fonda, Summer Phoenix, Lois Smith, Clea DuVall, Jeremy Davies, Frances Sternhagen, Joshua Jackson, Janeane Garofalo, Ben Foster, Amy Madigan, Clancy Brown, Tom Bower, Richard Riehle, Dylan Baker

Stephen Wangh, Stephen Belber, John McAdams, Barbara Pitts, Moisés Kaufman, Amanda Gronich, Greg Pierotti, Andy Paris, Kelli Simpkins, Jeffrey LaHoste, Leigh Fondakowski

Drama, Kriminalare

Recension Mordet på Matthew Shepard

- Kubrick sätter betyg 2 och skriver:
Dramadokumentären The Laramie project är baserad på en verklig händelse. Det är en film som berör; den tar upp viktiga frågor men ger få svar. Varför mördar man en annan männsika? Varför mördar man någon p.g.a. sexuell läggning. Huvudpersonen i denna film är Matthew Shepard. Vi får aldrig se honom utan kan bara föreställa oss hur han var och hur han såg ut genom dom personerna som berättar om honom...

Recension av Mordet på Matthew Shepard - Läs hela!

Diskussioner om Mordet på Matthew Shepard  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mordet på Matthew Shepard (24 st)
ami86 (Anmäl)   28/10 2011
Osäker vilket betyg jag ska sätta. Det är en stark story och egentligen tycker jag upplägget är bra och det finns ett klart och viktigt budskap. Men jag hade nog uppskattat det här mer om det inte hade varit en massa skådespelare som låtsades vara folk från orten, ibland känns det extremt fejk, vissa repliker känns mycket konstlade och oärliga, man är riktigt medveten om att det är skådespel. Jag vet inte, tyckte den var lite konstig på det sättet.
emmycaution (Anmäl)   2/3 2010
Du har nog betygsatt fel film. Här fanns ingen Elton John i slutet. Hursomhelst är det en enorm skillnad på filmerna. Här finns inget fokus på våldet han utsattes för (karaktären Matthew är inte ens med) och förövarna får bara utrymme i rättssalen. Istället ligger fokus på det stöd han fick från hbt-rörelsen (och andra naturligtvis) samt det hat som riktades mot homosexuella från den kristna högern i samband med händelsen.
queerish (Anmäl)   4/12 2007
Vad är skillnaden på dom två filmerna? Hursom, jätteviktig och sorglig film. Mycket känsla och jag gråter så fort jag hör American Triangle med Elton John som spelas i slutet. Åh så viktig men fan så smärtsam att se.
padde (Anmäl)   13/12 2006
Lipfest.