Mordet på Orientexpressen

Originaltitel: Murder on the Orient Express
Regissör:Sidney Lumet
Utgivningsår:1974

Om Mordet på Orientexpressen:

Ångvisslan tjuter när Orientexpressen dundrar fram på sin väg mellan Istanbul och Calais. Ombord frotterar sig de rika och berömda i prakten och överflödet. Mitt i natten stannar tåget plötsligt till då spåret är blockerat av snömassor. Intet ont anande fortsätter passagerarna att sova. På morgonen hittas industrimagnaten Ratchett mördad med tolv knivhugg, fast kupén var låst. Nu gäller det för Hercule Poirot att snabbt lösa mysteriet innan ovädret bedarrat och gruppen upplöses. Alla hade motiv, alla är misstänkta – till och med butlern.

Baserad på romanen Murder on the Orient Express av Agatha Christie från år 1934.

Titel: Döden på Nilen
Originaltitel: Death on the Nile
Regissör: John Guillermin
År: 1978
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Döden på Nilen
Titel: Spegeln sprack från kant till kant
Originaltitel: The Mirror Crack'd
Regissör: Guy Hamilton
År: 1980
Genre: Kriminalare, Thriller, Mysterium
Spegeln sprack från kant till kant
Titel: Den mystiska blondinen
Regissör: George Pollock
År: 1961
Genre: Komedi, Kriminalare, Mysterium
4:50 från Paddington

Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller, Anthony Perkins, Vanessa Redgrave, Rachel Roberts (I), Richard Widmark, Michael York, Colin Blakely

Paul Dehn

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Storbritannien
Med i listor: Hercule Poirot
Diskussioner om Mordet på Orientexpressen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mordet på Orientexpressen (153 st)
hsimpson (Anmäl)   22:44 31/5
Har verkligen inte åldrats med stil. Jag är egentligen inte imponerad av någonting med denna film, möjligen med undantag för storyn, men den står ju Christie för.
RunRiot (Anmäl)   00:42 21/3
Förutom att Poirot känns väldigt teatral och fejkad tycker jag den funkar väldigt bra. Många starka skådespelarprestationer och jag vet inte om Ingrid Bergman egentligen är den som skiner starkast här, men en Oscar är hon gott värd ändå.
Lumus Maxima (Anmäl)   26/11 2017
Tycker Poirot spelar konstigt, David Suchet är den bästa att spela honom!
DrJW (Anmäl)   26/11 2017
3.5 av 5.
Jompalompier (Anmäl)   5/11 2017
Började bra men i takt med att Poirot fick mer utrymme så dalade filmen avsevärt tyvärr.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mordet på Orientexpressen