Mörkrets hjärta

Originaltitel: Heart of Darkness
Regissör:Nicolas Roeg
Utgivningsår:1993

Om Mörkrets hjärta:

Baserad på Joseph Conrads roman Mörkrets hjärta. Skepparen Marlow beger sig på uppdrag av ett belgiskt företag ut på en resa uppför Kongofloden. Alltmer desillusionerad tvingas han bevittna följderna av kolonialväldets grymheter. Galenskapen verkar utbredd, och ondskan själv verkar vara en elfenbensjägare vid namn Kurtz - ett namn som nämns med fasa av alla Marlow möter under färden.

Titel: Apocalypse
Regissör: Guillermo del Toro
År: 1993
Genre: Drama, Skräck, Mysterium
Cronos

Tim Roth, John Malkovich, James Fox, Isaach De Bankolé, Peter Vaughan, Phoebe Nicholls, Allan Corduner, Alan Scarfe, Iman, Ian McDiarmid

Benedict Fitzgerald

Drama

Diskussioner om Mörkrets hjärta  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mörkrets hjärta (37 st)
Dutch (Anmäl)   14/11 2013
Om du har svårt för att somna är denna filmen ett bra botmedel.
Gigi1943 (Anmäl)   31/5 2013
Aldrig hört talas om denna film men den råkade hamna efter en annan eftersom bandet gick. Den var helt okej men lite - suck - långtråkig. Trots att det händer en hel del otäcka saker så har man en känsla av att ingeting händer, missade slutet för bandet tog slut (!) så jag får väl hålla ögonen öppna framöver så jag får se hur det går ...
Stppvrg (Anmäl)   6/12 2012
Jag förstår verkligen inte vad någon här pratar om - den här filmen är vad man förr i tiden hade kallat "sublim." Nästan så långt ifrån "b-film" (såsom det används i folkmun) som man kan komma.
Mistlake (Anmäl)   18/5 2012
Okej version av Conrads fantastiska roman, men den känns en aning B och lever inte upp till sin potential.
Galivan (Anmäl)   9/3 2012
Långsam, tråkig, dåligt skådespeleri , alla repliker är lugna och lågmälda. Tim Roth kan ofta vara mycket tråkig, vilket han är här. Det är lite ojämnt klippt, det finns överflödiga/konstiga inklippsbilder och repliker. Tex : - It's our most important station, Mr Marlow. There have been rumours now for quite some time that it is in jeopardy. There have been rumours as I say, for quite some time, that the station in question is at risk. (han sa det två gånger).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mörkrets hjärta