Betyg idag: 1 331 Besökare idag: 4 696

Originaltitel: Azuloscurocasinegro
Regissör:Daniel Sánchez Arévalo
Utgivningsår:2006

Om Mörktblånästansvart:

Jorge bor med sin demenssjuka pappa som han tagit hand om sedan mamman dog. Han har just avslutat sin universitetsutbildning och söker jobb medan han jobbar extra som portier. Det är först när hans flickvän kommer tillbaka från ett år i Tyskland, hans bästa kompis börjar ifrågasätta sin sexuella läggning och hans bror som sitter i fängelse ber honom om en stor tjänst, som Jorges liv börjar bli komplicerat.

Titel: Home
Originaltitel: Akiresu to kame
Regissör: Takeshi Kitano
Genre: Komedi
Achilles & the Tortoise

Quim Gutiérrez, Marta Etura, Antonio de la Torre, Héctor Colomé, Raúl Arévalo, Eva Pallarés, Manuel Morón, Ana Wagener, Roberto Enríquez, Natalia Mateo, Alba Gárate, Marta Aledo

Daniel Sánchez Arévalo

Drama

Azul oscuro casi negro

Spanien
Med i listor: Stockholm XVII Competition
Diskussioner om Mörktblånästansvart  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mörktblånästansvart (40 st)
Nena2000 (Anmäl)   21/8 2013
En helt okej film
Spidde (Anmäl)   22/7 2013
Överraskande trevlig film med bra manus och övertygande skådespelare. Underhållning med substans! Stark trea.
Pierre Lunaire (Anmäl)   15/1 2012
Det här är välgjort och välspelat hela vägen. Kanske är berättelsen inte avgrundsdjup men den är gjord med sådan känsla och värme att det är svårt att inte bli gripen.
Kajanus (Anmäl)   7/2 2011
Ärligt och fyndigt drama om en ung man som jobbar som fastighetsskötare och tar hand om sin far, som efter en stroke blivit senil och rörelsehindrad. Inne i fängelset sitter hans äldre bror som blivit kär i en tjej som mer än något annat vill bli gravid. Med värme, humor och viss absurdism berättar Sánchez Arévalo en välberättad historia som går i helt egen takt. Dessutom finns en väldigt intressant sidohistoria om en familj med vissa homosexuella problem och fönstertittning. Det finns kärleksfulla kopplingar i denna film som påminner mig om Pedro Almodóvar men även Emir Kusturicas närvaro kan anas i regissörens privata filmsamling.
haajen (Anmäl)   29/8 2010
En lågmäld film med bra skådisar, inga stora åthävor men ändå blir man engagerad i personerna o hur de brottas med sina respektive fängelsen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mörktblånästansvart