Morrhår och ärtor

Originaltitel: Morrhår och ärtor
Regissör:Gösta Ekman
Utgivningsår:1986

Om Morrhår och ärtor:

Livet för Claes-Henrik, kallad Håna, har sina komplikationer. Han är i fyrtioårsåldern och är fortfarande bunden till sin dominerande mamma. När han förälskar sig i den söta Boel, kompliceras hela hans värld.

Titel: Mannen som slutade röka
Regissör: Clas Lindberg
År: 1997
Genre: Familjefilm
Min vän shejken i Stureby

Gösta Ekman, Lena Nyman, Sten Ljunggren, Margaretha Krook, Kent Andersson, Claes Jansson, Sanna Ekman, Peter Hüttner, Jan Waldekranz

Rolf Börjlind, Gösta Ekman

Komedi

Sverige
Filmnummer: 2040
Diskussioner om Morrhår och ärtor  (0 diskussioner)
Kommentarer om Morrhår och ärtor (136 st)
päronanton (Anmäl)   17:16 21/2
En klassiker!
F-M-J (Anmäl)   25/3 2018
Wow. Magiskt att hänga med Ekman och company kring den tiden jag var född. Det glada åttiotalet verkade en soft tid att spatsera runtomkring i. Mycket rolig film och charmpoängen får det hela att snudda på en sällsynt femma.
Rai (Anmäl)   9/10 2017
Fina skådespelare i en ganska bra film...
Bumbi78 (Anmäl)   23/7 2017
Vet ej hur den togs emot när det begav sig, men för en nostalgiker är detta julafton. Ekman, Krook och Nyman har ett skönt samspel och det är lika barnsligt som genialt. En svensk klassiker där känslan och dåtidens atmosfär kanske väger tungt i mitt betyg, men vad spelar det för roll?
Raimo_1985 (Anmäl)   19/4 2017
Vet ej vilken gång i ordningen det är jag ser den, men det är en av Gösta Ekmans absolut bästa. Nu är alla tre huvudrollsinnehavarna döda men de lever vidare genom filmerna, särskilt denna där Ekman, Krook och Nyman gör bland sina bästa insatser någonsin. Nu höjer jag till en femma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Morrhår och ärtor