Morvern Callar

Originaltitel: Morvern Callar
Regissör:Lynne Ramsay
Utgivningsår:2002

Om Morvern Callar:

Efter debuten Ratcatcher är Lynne Ramsey tillbaka med en uppmärksammad filmatisering av Alan Warners roman Morvern Callar. Protagonisten Samantha Morton bor i en pissig skotsk industristad. Allt är väldigt mycket diskbänksdrama - ända tills pojkvännen lämnar jordelivet och Morvern i eget namn övertar hans opublicerade roman. Då utvecklas Morvern Callar till en road movie om drömmar, svek och hoppet att hitta en lite ljusare värld.

Titel: Fuerteventura
Originaltitel: Into the Inferno
Regissör: Werner Herzog
År: 2016
In i infernot
Titel: Du tror inte dina ögon
Originaltitel: Phase IV

Lynne Ramsay, Liana Dognini

Drama

Storbritannien
Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2006
Diskussioner om Morvern Callar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Morvern Callar (78 st)
KimEkberg (Anmäl)   29/11 2017
estetisk knockout, underbar bild. ljud och klipp. musiken känns väl aningen förlegad, men det är okej. däremot gillar jag inte de mer bestialiska delarna, men får väl betrakta dessa som en metafor.
oliver_twistor (Anmäl)   11/6 2015
Samantha Morton är alltid bra, men tyvärr förstår jag inte någonting av den här filmen. Suveränt soundtrack, dock.
Ponsbach (Anmäl)   5/8 2014
Ganska svår film som jag hade hoppats mer på. Snygg och till viss del spännande.
Galivan (Anmäl)   31/7 2014
Bra foto och klippning som sätter en speciell stil. Känns romantiserat på ett indie-filmiskt sätt. Det grundläggande scenariot är en sak, huvudpersonens personlighet är en annan. Det är omöjligt att förstå vart hon är på väg psykologiskt. Men hon är inte på väg in i en sjukdom, utan snarare tror jag att hon gestaltar en sorts ideal för filmskaparen, som ett experiment. Men karaktärsdragen går inte riktigt ihop för mig. Speciell, ung och naiv och naturlig som ett djur, och handlar instinktivt. Men måste ändå vara långt mer strukturerad och rationell än vad hon verkar, annars hade hon inte lyckats med någonting. Det grundläggande scenariot med den opublicerade romanen får en stor funktion på ett ointressant sätt. Filmstilen, fotot och tempot ger ändå mycket behållning, det finns trevliga scener med drömsk känsla, som när hon besöker kompisens mormor. Men handlingsinnehållet känns lite för tveksamt.
AlbinWesley (Anmäl)   11/6 2014
Den siktar lite för högt och misslyckas nå målet känns det som, men likväl en bra film för det. Emellanåt glimtar ambitionsnivån fram som uppnådd, då är det riktigt bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Morvern Callar