Moskitkusten

Originaltitel: The Mosquito Coast
Regissör:Peter Weir
Utgivningsår:1986

Om Moskitkusten:

Allie Fox är en excentrisk uppfinnare som tröttnat på USA med dess våld, girighet och materialism. Han ger sig av med sin familj, det vill säga frun, sönerna Charlie och Jerry samt två mindre tvillingdöttrar, till Moskitkusten någonstans i Mellanamerika för att leva sunt. Av en full tysk köper han borgmästarämbetet till en liten djungelstad, Jeronimo, som visar sig vara bara några primitiva hyddor, men efter några månaders hårt arbete har Allie och lokalbefolkningen byggt en helt ny, välfungerande stad. Allie har också förverkligat sitt projekt att bygga en jättelik kylanordning som drivs med ammoniak. En dag dyker tre soldater oanmälda upp.

Titel: Fitzcarraldo
Regissör: Roman Polanski
År: 1988
Genre: Kriminalare, Thriller, Mysterium
Frantic

Harrison Ford, Helen Mirren, River Phoenix, Jadrien Steele, Hilary Gordon, Rebecca Gordon, Jason Alexander, Martha Plimpton

Paul Schrader

Drama, Thriller, Äventyr

Diskussioner om Moskitkusten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Moskitkusten (43 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
Djason (Anmäl)   23/4 2017
Harrisan Ford som vanligt bra i en ganska långsam men ändå ganska spännande och välgjord film.
KyLLo (Anmäl)   26/8 2015
På sätt och vis som en äventyrsversion av The Shining. Ingen upplyftande historia. Bra skådespelarinsatser, en handling som långsamt går framåt och någon originell scen.
Bumbi78 (Anmäl)   10/8 2015
Den här underskattade klassikern är av någon underlig anledning ej utgiven här efter videons glada dagar. Typiskt Weir om en samhällskritisk visionär och excentriker, bra spelad av Ford som blir tokigare ju längre det går. Stiligt, vemodigt och ibland även spännande då det är en skvätt äventyr inblandat. Den slår inte Hersogs Fitzcaralldo som är på ungefär samma tema, men även Moskitkusten är väl värd att se. Hoppas fortf på en schysst release då den här förtjänar bättre än att glömmas bort.
lekke (Anmäl)   14/4 2014
Sevärd civilisationskritik men väldigt problemfylld. Framför allt kändes berättelsen inte särskilt psykologiskt trovärdig. Trots att filmen har en speltid på nästan 2 timmar så borde det finnas utrymme att utveckla framför allt Mirrens rollfigur som blott framstår som en handlingsförlamad kvinna som gång på gång inte ifrågasätter varför Fords viktigpetterpatriark väljer att bestämma hela familjens framtid. Kanske är detta en kombination av bristande manus- och klipparbete (nästan alla scener känns avhuggna och ger inte utrymme att studera figurerna). Dessutom: hur i helskotta hade Fords inte särskilt framgångsrika uppfinnare pengaresurser att få tag på material till att bygga hus och mata ett tjugotal munnar? Annat: Ford spelar över stundtals men det är kul att se honom göra annat än den arketypiska hjälterollen. Nä, vet ni vad, jag tror att jag hellre ser om "Fitzcarraldo" igen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Moskitkusten