Mot väggen

Originaltitel: Gegen die Wand
Regissör:Fatih Akin
Utgivningsår:2004

Om Mot väggen:

De två självmordskandidaterna Cahit och hälften så gamla Sibel ingår skenäktenskap för att fria henne från hennes konservativa familj. Allt går bra tills de en dag blir kära - i varandra.

Titel: Vid himlens utkant
Originaltitel: In Den Tag hinein
Regissör: Maria Speth
År: 2001
Dagarna emellan

Birol Ünel, Sibel Kekilli, Catrin Striebeck, Güven Kirac, Meltem Cumbul, Cem Akin, Stefan Gebelhoff, Mehmet Kurtulus, Demir Gökgör, Aysel Iscan, Hermann Lause

Fatih Akin

Drama, Romantik

Head-On, Duvara Karsi

Tyskland, Turkiet
Med i listor: Guldbjörnar i Berlin, Skövde filmfestival 06, Sofia Int. Film Festival 2008 - långfilmer
Diskussioner om Mot väggen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mot väggen (137 st)
paninaro (Anmäl)   10/7 2018
Smärta, svärta och hjärta. Akin backar verkligen inte för att gräva djupt och sedan ännu lite djupare i självdestruktivitet, skam, misär, hopplöshet och komplicerad kärlek. Fantastiskt fint skådespel lyfter filmen till fyran som den nästan missar i det något framstressade slutet. En film som hänger sig kvar.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Gordyal (Anmäl)   21/7 2017
Megamisär, heder, ilska, sex, självdestruktivitet och kolsvart kärlek. Fantastiskt skådespel och fantastisk regi - allt sitter som en padda i väggen. Tappade femman mot slutet. (12+/15)
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Det här är en mörk och depressiv handling om hederskultur bland turkar och annat självdestruktivt beteende. Så att se detta blir en ganska plågsam upplevelse. Men man får istället glädjas åt ett alldeles lysande skådespeleri och ett bländande bra regiarbete av Fatih Akin. Han fegar inte en sekund utan tar ut svängarna rejält.
foppa99 (Anmäl)   22/12 2014
fortfarande intressant o aktuell, men tror jag skulle ha uppskattat den ännu mer om jag sett den när den kom för 10 år sen
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mot väggen