Moulin Rouge

Originaltitel: Moulin Rouge!
Regissör:Baz Luhrmann
Utgivningsår:2001

Om Moulin Rouge:

Den unga poeten och författaren Christian reser år 1899 från London till Paris och hamnar mitt i den bohemiska revolutionen. Genom sina nyfunna och lika bohemiska vänner blir han presenterad för den undersköna kurtisanen och glädjeflickan Satine, stjärnan på den färgsprakande nattklubben och bordellen Moulin Rouge. Christian blir vid deras första möte förälskad i den vackra kurtisanen och Satine blir även hon, om än motvilligt, förtrollad av Christians sång och bryter därmed den gyllene regeln - att aldrig bli förälskad.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Milos Forman
År: 1979
Genre: Drama, Komedi
Hair

Nicole Kidman, Ewan McGregor, John Leguizamo, Jim Broadbent, Richard Roxburgh, Garry McDonald, Jacek Koman, Matthew Whittet, Kerry Walker, Caroline O'Connor, Christine Anu, Natalie Mendoza, Lara Mulcahy, David Wenham, Kylie Minogue

Baz Luhrmann, Craig Pearce

Drama, Romantik, Musikal

USA, Australien

Recension Moulin Rouge

- IdaRystad sätter betyg 5 och skriver:
Moulin Rouge sprakar av färger, ljud och känslor. Handlingen utspelar sig i Paris på nattklubben Moulin Rouge. Där lever Satine (Nicole Kidman), en kurtisan. När Christian (Ewan McGregor), en fattig författare, blir introducerad till Satine blir han blixtförälskad i henne och känslorna är besvarade. Deras kärlek är dock nästintill omöjlig på grund av en elak hertig och andra faktorer som väger tungt....

Recension av Moulin Rouge - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Romantik Top 50
Diskussioner om Moulin Rouge  (0 diskussioner)
Kommentarer om Moulin Rouge (1172 st)
Murvel48 (Anmäl)   16/2 2018
En hysterisk, stökig och irriterande film med värdelös musik.
karlmats (Anmäl)   27/1 2018
Snabba klipp och mycket burlesk, Moulin Rouge är lite som en lång musikvideo med ett hafsigt manus och den lever mycket på att Kidman och McGregor ska leverera så mycket charm att man bortser från bristerna. Trots att jag gillar båda skådisarna så lyckas de inte fullt ut, att de sjunger moderna sånger har jag inte så mycket problem med egentligen, men mer magi och mindre galna klipp hade behövts. Jim Broadbent går iaf all in i sin roll som föreståndare för hela den cirkusen men jag får väl överlag samma känslor som när Baz Luhrmann skulle ge sig på och modernisera Romeo och Julia, det blir lite för mycket coolhetssökande och lite för lite intresse av att göra en bra film. Det var roligare att vara på Moulin Rouge än att se filmen om stället. En ganska stabil 2a.
Rai (Anmäl)   20/1 2018
Överskattad, men ok film...
erc (Anmäl)   29/12 2017
Förmodar att man kan kalla Moulin Rouge! för en typiskt "postmodern" film; blandningen av genre, gammalt med nytt, visuellt och musikaliskt ("ytligt") med mening ("djup"), det verkliga med fantasin, överflöd av intertextuella referenser, osv. Lägg till det förföriska (musiken, färgerna, den snabba klippningen, och - inte minst - kvinnorna) och du är hemma. Det är välgjort, men liksom en för lång musikvideo snart bli påfrestande blir också den här filmen det. Inga pauser tillåts, inget utrymme för att hämta andan. Och när innehållet på det reduceras till en platt kärlekshistoria, platt och likriktad, och lika stereotypt konstnärsblivande, ja då blir det helt enkelt för mycket. Självmedvetenheten är (över)tydlig, det går för långt. Som med karikatyrerna; karikatyrer fungerar bara om de lyfter fram och förlöjligar en underliggande konflikt. Annars blir det fars och spektakel. Referenserna till "Children of the revolution" spelar bara en ursäktande roll, de tonas ner oursäktligt mycket. Men ändå, bortsett från svagheterna finns här ett nyskapande och ett mod som måste respekteras. Idémässigt förlegat, men ett försök med de samtida filmteknikerna. Man skulle med andra ord önska att filmen fungerade som inspiration för andra att fördjupa potentialen, vilket man i efterhand kan konstatera har uteblivit. Ett berömvärt försök, men ett försök som i slutändan misslyckas. -- Men som musikal betraktat? Det är bortom min förmåga att bedöma. Gillar hur "moderna" poplåtar används, hur musik, dialog och bild integreras på ett nära nog sömlöst sätt. Slutligen binds lagren (historien i historien, bilden i bilden, osv) ihop, bara att det är ganska tunt.
Filmfantast86 (Anmäl)   13/10 2017
ingen höjdare