Mr. Turner

Originaltitel: Mr. Turner
Regissör:Mike Leigh
Utgivningsår:2014

Om Mr. Turner:

En skildring av den brittiske konstnären J. M. W. Turners liv under tidigt 1800-tal.

Titel: Han som älskade livet
Originaltitel: Amadeus
Regissör: Milos Forman
År: 1984
Amadeus

Timothy Spall, Paul Jesson, Dorothy Atkinson, Marion Bailey, Karl Johnson, Ruth Sheen, Sandy Foster, Amy Dawson, Lesley Manville, Martin Savage, Richard Bremmer, Niall Buggy, Joshua McGuire, David Horovitch, Jamie Thomas King, Karina Fernandez

Mike Leigh

Drama, Biografi

Storbritannien

Recension Mr. Turner

- Albion1 sätter betyg 5 och skriver:
Prisbelönte regissören Mike Leigh (Hemligheter och lögner) har vänt sina färdigheter ifrån diskbänksdramer, som han har specialiserat sig på, till något nytt. I "Mr. Turner" koncentrerar han sig på det tidiga 1800-talet och gör en extraordinär film om en av Storbritanniens finaste landskapskonstnärer, JMW Turner. Filmen visar händelser från de senare delarna av Turners liv såsom när hans innerligt...

Recension av Mr. Turner - Läs hela!

Med i listor: Målare och skulptörer
Diskussioner om Mr. Turner  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mr. Turner (25 st)
Barneyk (Anmäl)   24/8 2017
Så otroligt välspelad och så fantastiskt snygga miljöer men det är inte direkt någonting jag bryr mig om någonstans. Jag kände inte till JMW Turner sedan innan men det är många biografi-filmer som sugit in mig. Svårt att förklara varför jag inte gillar det här, det är bara så totalt ointressant. Försökte verkligen engagera mig men det går verkligen inte.
Luca Canali (Anmäl)   2/10 2016
snygg,som sig bör, film som gör sig själv tjänsten att begränsa sig till en kortare period i konstnärens liv. skumt dock med allt hummande harklande och grymtande, kändes som att baldrick när som helst skulle kliva in i handlingen och berätta om en cunning plan... betyg: bra (62/100).
mammene (Anmäl)   25/11 2015
Det får bli en mycket svag trea, hellre det en en stark tvåa, för egentligen vill jag gilla det här mer än jag gör. För dess otroligt vackra vyer och att den fick upp mitt intresse för Turner och hans måleri, att den visar det motsägelsefulla med denna grymtande man som i sina målningar fick fram så mycket vackert. Men tyvärr så kändes själva handlingen lite för tunn, det hela var mer ett skummande på ytan.
Sture Stenhög (Anmäl)   22/11 2015
Den här filmen har min respekt, men jag känner tyvärr inte att den gav mig så mycket. Jag gillar ändå att den undviker en traditionell biografifilms-struktur, och att vi istället helt enkelt bara får följa med Turner under hans liv ett tag. Jag gillar även att filmen tycks vara helt ointresserad av huruvida Turner var en bra människa eller inte, den ställer inte ens frågan till publiken, och den framstår snarast helt ovetande om att konceptet ens existerar. Vidare är Timothy Spall väldigt bra, och tidsperioden är väl återgiven. Men tyvärr tycker jag inte alls att det är speciellt engagerande berättat, och filmen är vag både när det gäller geografi och tidens gång. Jag får aldrig riktigt grepp om Turner som person heller, och det är många karaktärer och händelser som passerar förbi som hastigast utan att det riktigt framgår vad de har med någonting att göra. Att en film använder sig av en lös struktur behöver trots allt inte betyda att den saknar sammanhang, men det är vad som sker här. Men jag var nog helt enkelt inte rätt publik för den här filmen, en person som är mer intresserad av Turner och konst i största allmänhet, eller bara är väldigt förtjust i Mike Leighs lite säregna stil, får nog ut mer av det här än vad jag fick
#54 (Anmäl)   24/9 2015
Inte i närheten av så rörande som många av Leighs andra filmer, men fortfarande intressant.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mr. Turner
Se filmen