Ms. 45

Originaltitel: Ms. 45
Regissör:Abel Ferrara
Utgivningsår:1981

Om Ms. 45:

En stum sömmerska blir under en och samma dag våldtagen två gånger och beslutar sig för att utkräva blodig hämnd på hela manssläktet.

Titel: Thriller – en grym film
Regissör: Michael Winner
År: 1993
Genre: Drama, Thriller
Dirty Weekend

Zoë Lund, Bogey, Albert Sinkys, Darlene Stuto, Helen McGara, Nike Zachmanoglou, Abel Ferrara, Peter Yellen, Editta Sherman, Vincent Gruppi, S Edward Singer, Stanley Timms

Nicholas St John

Drama, Kriminalare

Angel of Vengeance, Hämndens ängel

Diskussioner om Ms. 45  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ms. 45 (42 st)
papabobadiof (Anmäl)   21/12 2015
Sån jävla fin slut-twist!!! Positivt överaskad måste jag säga.
lilebroer (Anmäl)   15/8 2015
Förväntningarna var som sagt högt satta och inte heller svek dom mig. Men något vidare mästerverk är inte Ms .45. Filmen har helt klart kvalitéer som sticker ut och som ger den ett visst övertag mot andra i sin genre. Men likt många av sina syskon inom hämndfilmen så saknar jag ett större djup, som i sin tur må ha förbättrat filmupplevelsen som helhet. Det är oerhört vackert hur man plockat fram Ms .45 ur garderoben, dammat av den och putsat till den, men trots detta så når filmen inte riktigt fram till sin fulla potential. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2015/08/ms-45-1981-brdld-80min.html
AlbertSpica (Anmäl)   14/3 2015
Mindre sleazy och lite mer psykologisk än de andra rape/revenge rullarna, funkar bra. Gött drag med saxen på soundtracket.
Chrille81 (Anmäl)   3/1 2015
Enkel premiss, och lätt den bästa rape-revenge filmen, om en stum sömmerska som hittar sitt kall, som är att rensa upp bland manssläktet -ordentligt i ett ett hårt och skitigt New York, efter blivit våldtagen två gånger under samma dag. Att det här skulle vara en kvinnlig motsvarighet till Death Wish (1974) råder inget tvivel om. Riktigt rå, som att vänta av Ferrara (Bad Liutenant) Stilsäker och väldigt trevlig, som osar kult. 1981 alltså, vilket filmår!
stgurgel (Anmäl)   6/7 2014
Jag gillar verkligen Ferrarras kalla stil
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ms. 45