Mudbound

Originaltitel: Mudbound
Regissör:Dee Rees
Utgivningsår:2017

Om Mudbound:

Två män återvänder från andra världskriget för att jobba på en bondgård i Mississippi. Där ställs de inför en verklighet kantad av rasism och ett liv efter kriget som visar sig svårt att anpassa sig till.

Titel: Fences
Originaltitel: The Color Purple
Regissör: Steven Spielberg
År: 1985
Purpurfärgen

Garrett Hedlund, Jason Mitchell, Carey Mulligan, Jason Clarke, Jonathan Banks, Rob Morgan, Mary J Blige, Kennedy Derosin, Frankie Smith, Joshua J Williams, Piper Blair, Elizabeth Windley, Lucy Faust, Dylan Arnold, Samantha Hoefer, Kerry Cahill

Dee Rees, Virgil Williams

Drama

Diskussioner om Mudbound  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mudbound (15 st)
dafreakish (Anmäl)   21:20 16/2
Tung berättelse om krig och effekterna av det, men framförallt om den obehagliga rasism som fanns i USA (men som också lever kvar i stor utsträckning runt om i världen). Det är brutalt och filmas nära och detaljerat, bitvis känns det som att man är där. En av Netflix absolut bästa egenproducerade filmer. Nära en femma.
Qhorinhalfhand (Anmäl)   27/5 2018
Länge sedan jag såg en film som berörde och som var så skrämmande och nervkittlande. Hemskt bra i ordets rätta bemärkelse, stark 4a.
kryttan (Anmäl)   23/4 2018
Helt ok, känns lite slarvigt ihopsatt, dock bra användning av berättarröster.
Zipper (Anmäl)   31/3 2018
Skitigt realism. En film att må dåligt av, riktigt bra gjort.
Olof_Gronlund (Anmäl)   12/3 2018
Nja, känns som att man har sett det förut, och det är också lite PK att denna är nominerad. Jag menar Mary J Blidge får en nominering i en film där hon knappt syns ens? Fin vänskap och bla bla bla, men inte riktigt gripande som film. Men den fungerar, får en klar trea i alla fall. Men känns verkligen inte som en nytänkande film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mudbound