Mulan

Originaltitel: Mulan
Regissör:Tony Bancroft, Barry Cook
Utgivningsår:1998

Om Mulan:

Mulan är en ung och modig kvinna som inte riktigt passar in i det traditionsbundna kinesiska samhället. När hennes åldrande far blir inkallad att försvara kejsardömet mot de invaderande hunnerna fattar hon ett beslut. Hon klär ut sig till man och tar sin fars plats i kejsarens armé. Baserad på en gammal kinesisk folksaga.
Se filmen på iTunes

Genre: Komedi, Familjefilm
Mulan II
Titel: Anastasia
Originaltitel: Anastasia
Regissör: Don Bluth, Gary Goldman (I)
År: 1997
Regissör: Ron Clements, John Musker
År: 1992
Genre: Familjefilm, Romantik, Fantasy
Aladdin

Ming-Na (röst), Eddie Murphy (röst), Miguel Ferrer (röst), Harvey Fierstein (röst), Gedde Watanabe (röst), Jerry Tondo (röst), James Hong (röst), Oh Soon-Tek (röst), June Foray (röst), Pat Morita (röst), George Takei (röst), B D Wong (röst)

Rita Hsiao, Chris Sanders, Philip LaZebnik, Raymond Singer, Eugenia Bostwick-Singer

Komedi, Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr

Recension Mulan

- Tindra sätter betyg 5 och skriver:
Det här har blivit en stor favorit för mig, jag tycker att det är en underbar film och helt klart den bästa av Disney. Jag tänkte därför ta och berätta lite om den för er. Filmen utspelar sig i Kina för länge, länge sedan... Fa Mulan är en ung flicka som bor i en liten by på landet med sin mamma, pappa och farmor. Hon vill så gärna göra sina föräldrar stolta men hur hon än gör så lyckas hon aldrig...

Recension av Mulan - Läs hela!

Med i listor: Disney-klassiker
Diskussioner om Mulan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mulan (346 st)
dafreakish (Anmäl)   19:37 4/2
En mer seriös Disney-film, även om den har komiska inslag, med ett feministiskt budskap (om än lite gammalt) gör att Mulan sticker ut bland Disney-klassikerna på ett positivt sätt. Vackert animerat och med ett bra djup gör att Mulan landar på en stabil fyra.
Rai (Anmäl)   10/12 2017
Nej, jag är nog ingen Disney-fanatiker när allt kommer omkring...
idaho1981 (Anmäl)   10/12 2017
Bra Disneyfilm med intressant huvudkaraktär. Dock känns handlingen lite tunn och huvudkaraktären utvecklas egentligen inte speciellt mycket. Stark trea.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Pingstpastorn (Anmäl)   7/9 2017
Det här känns mest som en film som Feministiskt Initiativ skulle kunna använda för att indoktrinera ungarna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mulan