Mulholland Drive

Originaltitel: Mulholland Dr.
Regissör:David Lynch
Utgivningsår:2001

Om Mulholland Drive:

En kvinna råkar ut för en bilolycka och drabbas av minnesförlust. Tillsammans med en ung blond kvinna med skådespelarambitioner ger hon sig ut på jakt efter sin identitet.

Titel: Persona
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1999
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Eyes Wide Shut

Naomi Watts, Laura Harring, Ann Miller, Justin Theroux, Lee Grant, Lori Heuring, Billy Ray Cyrus, Melissa George, Monty Montgomery, Patrick Fischler, Katharine Towne, Dan Hedaya, Scott Coffey, Robert Forster, Rita Taggart, James Karen, Chad Everett

David Lynch

Drama, Thriller, Mysterium

Frankrike, USA

Recension Mulholland Drive

- connya sätter betyg 3 och skriver:
För det första; jag köper inte att man "klär" filmer. Jag tycker människors prat om hur äkta "Ken Park" känns bara är löjligt. Jag gillade Modysson innan han gjorde "Ett hål i mitt hjärta", nu tycker jag han är urlöjlig. För om man ska kunna göra dåliga filmer och sedan bara använda sig av knäppa grepp och konstiga saker för att filmen ska bli försvarbar handlar det om en sorts filmkonst jag i alla...

Recension av Mulholland Drive - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Filmfrossa på Hagabion 2005, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Mysterium Top 50, Skräck och sånt, Stockholm XIV Lynch by Lynch, Thriller Top 50, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Mulholland Drive  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mulholland Drive (1245 st)
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
David Lynch brukar ju alltid ha med några konstigheter i sina filmer men här har det slagit till ordentligt. Den här är fullkomligt obegriplig från början till slut. Trots detta är ”Mulholland drive” väldigt intressant och spännande. Tror inte Lynch avsikt är att servera en logisk historia utan mer att förmedla sinnesstämningar. Med lite efteranalys och mycket fantasi går det dock att pussla ihop historien. Lynch ger ju även tio ledtrådar till det i extramaterialet.
Stygga-Vargen (Anmäl)   16/11 2016
Filmen börjar bra men utvecklas snabbt till ren smörja.
supermancover (Anmäl)   19/9 2016
Jag har förmodligen nerverna på utsidan, men fyfan, jag var så jävla rädd på riktigt. Skojar inte ens. Sjukt otäck bitvis. Men bra. Emellanåt fantastisk, men ibland också ganska mycket utfyllnadstjafs. En grej jag reagerade mycket på var när de spelade in när hon mörkhåriga sjöng in en recording, så var det två vita och två mörkhyade. Gillade mycket! Summa av att ha sett filmen: hjärtsnörpstrauma.
92axha10 (Anmäl)   11/9 2016
Helt galen film det här. Surrealistisk, utmanande och provocerande. Man måste vara vaken och hänga med i svängarna. Jag uppskattade verkligen den här rullen.
Harford (Anmäl)   28/8 2016
Filmen blev 2016 utsedd till världens bästa gjord under 2000-talet då BBC frågade 177 filmexperter över hela världen. Filmen kräver en hel del av sina tittare och är inget för MTV-generationen som vill ha allt serverat på ett fat, redan tuggat och klart. Men för den som klarar att koncentrera sig i över 2 timmar och 26 minuter är den något utöver det vanliga.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mulholland Drive