Betyg idag: 1 014 Besökare idag: 5 578

Originaltitel: Mulholland Dr.
Regissör:David Lynch
Utgivningsår:2001

Om Mulholland Drive:

En kvinna råkar ut för en bilolycka och drabbas av minnesförlust. Tillsammans med en ung blond kvinna med skådespelarambitioner ger hon sig ut på jakt efter sin identitet.

Titel: Persona
Regissör: Denis Villeneuve
År: 2013
Genre: Thriller, Mysterium
Enemy

Naomi Watts, Laura Harring, Ann Miller, Justin Theroux, Lee Grant, Lori Heuring, Billy Ray Cyrus, Melissa George, Monty Montgomery, Patrick Fischler, Katharine Towne, Dan Hedaya, Scott Coffey, Robert Forster, Rita Taggart, James Karen, Chad Everett

David Lynch

Drama, Thriller, Mysterium

Frankrike, USA

Recension Mulholland Drive

- weng-weng sätter betyg 5 och skriver:
Det var uppriktigt sagt länge sedan jag såg fram så mycket mot en film som denna. Senast jag kände det stora suget av nyfikenhet baserad på tidigare upplevelser från samma regissör var med Michael Hanekes Pianisten och då var det ändå inte riktigt samma känsla. Att vara på väg att se en ny film av David Lynch är alltid något man minns. Mulholland Drive sätter stämningen direkt. Lynch presenterar...

Recension av Mulholland Drive - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Filmfrossa på Hagabion 2005, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Mysterium Top 50, Skräck och sånt, Stockholm XIV Lynch by Lynch, Thriller Top 50, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Mulholland Drive  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mulholland Drive (1245 st)
Kaneltompa (Anmäl)   00:30 20/5
Den absolut bästa film jag någonsin har sett.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
David Lynch brukar ju alltid ha med några konstigheter i sina filmer men här har det slagit till ordentligt. Den här är fullkomligt obegriplig från början till slut. Trots detta är ”Mulholland drive” väldigt intressant och spännande. Tror inte Lynch avsikt är att servera en logisk historia utan mer att förmedla sinnesstämningar. Med lite efteranalys och mycket fantasi går det dock att pussla ihop historien. Lynch ger ju även tio ledtrådar till det i extramaterialet.
Stygga-Vargen (Anmäl)   16/11 2016
Filmen börjar bra men utvecklas snabbt till ren smörja.
supermancover (Anmäl)   19/9 2016
Jag har förmodligen nerverna på utsidan, men fyfan, jag var så jävla rädd på riktigt. Skojar inte ens. Sjukt otäck bitvis. Men bra. Emellanåt fantastisk, men ibland också ganska mycket utfyllnadstjafs. En grej jag reagerade mycket på var när de spelade in när hon mörkhåriga sjöng in en recording, så var det två vita och två mörkhyade. Gillade mycket! Summa av att ha sett filmen: hjärtsnörpstrauma.
92axha10 (Anmäl)   11/9 2016
Helt galen film det här. Surrealistisk, utmanande och provocerande. Man måste vara vaken och hänga med i svängarna. Jag uppskattade verkligen den här rullen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mulholland Drive