Mulholland Falls

Originaltitel: Mulholland Falls
Regissör:Lee Tamahori
Utgivningsår:1996

Om Mulholland Falls:

Hårdkokt gangsterdrama som utspelar sig i Los Angeles 1954. Max Hoover är chef för polisens fruktade elitstyrka. Hans älskarinna mördas, och hans karriär och äktenskap hotas.

Titel: Djävul i en blå klänning
Originaltitel: Devil in a Blue Dress
Regissör: Carl Franklin
År: 1995
Genre: Kriminalare, Thriller, Mysterium
Djävul i en blå klänning
Titel: Med obeväpnat öga
Regissör: Simon Moore
År: 1991
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Under Suspicion

Melanie Griffith, Nick Nolte, Daniel Baldwin, Chazz Palminteri, Michael Madsen, Chris Penn, Treat Williams, Jennifer Connelly, Andrew McCarthy, John Malkovich, Ed Lauter, Kyle Chandler

Peter Dexter

Drama, Kriminalare, Thriller

Diskussioner om Mulholland Falls  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mulholland Falls (30 st)
Andreas_ (Anmäl)   2/8 2017
Bra L.A Noire thriller med många bra 90 tals skådisar, idag är det väl endast Nolte, Connelly och Malkovich och möjligtvis Chandler som fortfarande jobbar med kvalitetsfilmer och gör bra roller...resten är antingen döda, försvunnit helt eller bara öser ur sig C-filmer...men när denna kom så var alla namnen heta och det är bra insatser från samtliga, framförallt av Nolte som gör en av sina absolut bästa roller här. Tyvärr tycker jag att manuset eller storyn känns lite tunn...det är ganska mycket plot holes dessutom, så jag förstår absolut kritiken denna film har fått, det är en mycket sämre film än liknande LA Confidential men samtidigt bättre än nya halvdana Gangster Squad. Det är oerhört snygga 50 tals miljöer och det känns verkligen som att man är med i 50 talets LA och storyn börjar bra, men tyvärr tycker jag att skådisarna får för lite att jobba med, ingen förutom Nolte och Palminteri lyfts fram utan är som bara små biroller i bakgrunden, vilket är lite trist men sen storyn ju längre filmen pågår så känns hela fallet mer och mer krystat och inte spännande längre, utan mest bara fånigt, där hade manusförfattaren kunnat skriva ett bättre och mer spännande gediget manuset men det får vi alltså inte, vilket drar ner betyget avsevärt, för ju mer som nystas upp så ställer det mer frågor som hur och varför och det är inte bra. Men Nolte och den fantastiskt uppbyggda 50 tals känslan räddar filmen och storyn fungerar, så betyget blir ändå en stark 3:a jag tror dock tyvärr inte att Lee Tamahori var rätt regissör till en sådan här typ av film eller så kanske det var studion som påverkade för mycket men mer än en stark 3:a blir det inte i betyg.
Barneyk (Anmäl)   18/11 2015
Med lite mer genomarbetet manus och lite mer fingertoppskänsla i regin hade detta kunnat bli riktigt bra. Nu blir det lite mittemellan. Men den är rätt bra med flera riktigt bra rollgestaltningar!
the bully (Anmäl)   16/7 2015
L.A. Noire
Bomkia (Anmäl)   7/7 2015
Stundtals väldigt vettig neo-noir med stenhård Nolte. Griffith förstörde dock varenda scen hon var med i. 3+
Krille80 (Anmäl)   31/1 2015
Fin sammansättning av skådespelare och sköna karaktärer i en våldsam historia med massor av atmosfär och lyckad tidskänsla. Trots alla sina fina egenskaper så brister den tyvärr på sin viktigaste punkt, manuset. Det hackar här och där och det saknas ett lyckat flyt i berättandet. Gillar man genren så är detta dock värt en titt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mulholland Falls