Betyg idag: 1 286 Besökare idag: 4 599

Mumien vaknar

Regissör:Karl Freund
Utgivningsår:1932

Om Mumien vaknar:

Boris Karloffs legendariska rolltolkning har blivit en filmhistorisk milsten. Han är mumien Im-Ho-Tep som brittiska arkeologer råkar väcka till liv efter 3700 års dvala. I en tillbakablick avslöjas det att han var överstepräst som balsamerades levande som straff för att han försökte återföra den kyska jungfrun han älskade till livet efter att hon hade offrats till gudarna. Återuppväckt ger han sig ut för att finna sin förlorade kärlek.

Titel: Mumien
År: 1939
Genre: Drama, Skräck, Science Fiction
Film nr.: 19041
Frankensteins son

David Manners, Boris Karloff, Edward Van Sloan, Noble Johnson, Zita Johann, Arthur Byron, Bramwell Fletcher, Kathryn Byron, Leonard Mudie, James Crane

John L Balderston

Skräck

Recension Mumien vaknar

- Rollywood sätter betyg 1 och skriver:
Det finns nog ingen som skulle lägga den här filmen i skräckgenren där den hörde hemma på 30-talet och den är nog ganska larvig i mångas ögon. Men samtidigt beror ju det på att alla idag har förväntningar på specialeffekter och stunts som inte var möjliga på den tiden då filmen producerades, vilket är ett faktum man hela tiden måste ta hänsyn till. Sedan kan man i och för sig fråga sig hur intressant...

Recension av Mumien vaknar - Läs hela!

Med i listor: 30-tal Top 50, Mumier
Diskussioner om Mumien vaknar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mumien vaknar (79 st)
converse (Anmäl)   18:47 18/9
Har inte alls åldrats väl.
vonadel (Anmäl)   11:24 15/8
Det är ju en klassiker och skulle vilja ge lite högre betyg, men går inte riktigt. Tror jag har sett den tidigare för många år sedan. Har dock för mig att good ol Karloff gick omkring med trasor mer. Saknade det. 5/10
Stygga-Vargen (Anmäl)   00:31 23/5
Haha! Så jävla skön rulle!
martin eden (Anmäl)   06:08 1/2
[rek. 3] En av de tidigaste filmerna i Universals skräckcykel och en av de bästa med ett ikoniskt monster som numera blivit klassiskt. Karloff är fantastisk, vilket är föga överraskande, men jag gillar även Zita Johann i den kvinnliga huvudrollen. I mångt och mycket påminner filmen intrigmässigt om Dracula (1931) och både David Manners och Edward van Sloan spelar nästan identiska roller som i den tidigare filmen. Parallellerna till DRACULA är inte förvånande då de delar manusförfattare samt att Karl Freund, som här regisserar fotograferade DRACULA. Inledningsscenen är oerhört stämningsfull och en av mina favoriter i hela Universals kanon. En riktig klassiker som är värd denna beteckning! Mycket, mycket bra!!! 4+
Solidus (Anmäl)   15:56 13/1
Det här en av de gamla klassikerna som känns mer fantasy än skräck och tyvärr blir det aldrig ordentlig fart i filmen. Karloff funkar bra i rollen som Im-Ho-Tep, men våra unga hjältar lämnar mycket kvar att önska. Godkänd produktion, men personligen föredrar jag versionen från 1999 som utvecklar historien till en fartfylld matiné-film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mumien vaknar