Mumien

Originaltitel: The Mummy
Regissör:Stephen Sommers
Utgivningsår:1999

Om Mumien:

År 1719 före Kristus upptäcker Farao i staden Thebe att hans älskarinna Anck-Su-Namun har ett kärleksförhållande med översteprästen Imhotep. I desperation trotsar Imhotep gudarna och mördar Farao. För sitt hemska dåd bestraffas översteprästen med den yttersta förbannelsen, hans kropp kommer för all evighet att förbli levande, instängd i en trång gravkammare i Hamunaptra, De dödas stad. Man svär att den som öppnar graven ska belönas - med en plågsam död. 1925 kommer en expedition på skattjakt till Sahara. Den leds av äventyraren Rick O'Connell, spelad av Brendan Fraser, den kvinnliga arkeologen och bibliotekarien Evelyn Carnarvon, gestaltad av Rachel Weisz, samt Evelyns bror som spelas av John Hannah. De hittar inte bara en uråldrig grav, utan också en varelse som väntat 3000 år på att släppas fri.

Titel: Mumien - Återkomsten
Regissör: Rob Cohen
År: 2008
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Fantasy
Mumien: Drakkejsarens grav
Titel: Jakten på den försvunna skatten
Originaltitel: Raiders of the Lost Ark
Regissör: Steven Spielberg
År: 1981
Genre: Action, Äventyr
Jakten på den försvunna skatten
Titel: Mumien vaknar
Originaltitel: The Mummy
Regissör: Karl Freund
År: 1932
Genre: Skräck
Mumien vaknar

Brendan Fraser, Rachel Weisz, John Hannah, Arnold Vosloo, Kevin J O'Connor, Oded Fehr, Jonathan Hyde, Erick Avari, Corey Johnson, Stephen Dunham, Tuc Watkins, Omid Djalili, Bernard Fox, Patricia Velasquez, Aharon Ipalé

Stephen Sommers, Lloyd Fonvielle, Kevin Jarre

Action, Äventyr, Skräck, Fantasy

Recension Mumien

- Redwood sätter betyg 3 och skriver:
Indiana Jones kan slänga sig i väggen. Här kommer nästa generations äventyrare. Han heter Rick O'Connell. 1932 gjorde Universal Pictures skräckfilmen "The Mummy" med Boris Karloff i titelrollen. 67 år senare kom remaken (från samma bolag) med Arnold Voosloo som mumie. Dock är betoningen här närmare berg-och-dalbane-action än rena skräcken. Filmen tar avstamp i det gamla Egypten. Faraos överstepräst...

Recension av Mumien - Läs hela!

Med i listor: Mumier, Skräck Top 50
Diskussioner om Mumien  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mumien (439 st)
Knasiga-Lasse (Anmäl)   2/6 2018
trams
Rai (Anmäl)   9/2 2018
Den här filmen är riktigt bra....
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
dudson (Anmäl)   1/10 2017
Stört skön mumie rulle med glimten i ögat. Fraser är guld i sin roll som charmig äventyrare. Filmens fördel är att den inte alls känns som den är 18 år gammal. Utan är fräch och med bra effekter för sin digra ålder. Gryma skämt och fullt ös ger denna äventyrare 3+
Sarakin76 (Anmäl)   11/7 2017
Hollywood brainless underholdning men det funker.+3.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mumien