Münchhausen

Originaltitel: Münchhausen
Regissör:Josef von Báky
Utgivningsår:1943

Om Münchhausen:

Historien om baron Münchhausen, en tysk 1700-talsaristokrat, och hans äventyr tillsammans med sin tjänare och vän Christian. Münchhausen är slav hos den turkiske härskaren, reser till månen, förför vackra flickor och dessutom är han ung tills hans själv väljer att bli gammal.

Titel: The Man from Earth
Genre: Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Baron Münchhausens äventyr
Titel: Tjuven i Bagdad
Originaltitel: The Thief of Bagdad
Regissör: Ludwig Berger, Michael Powell, Tim Whelan, Alexander Korda, Zoltan Korda, William Cameron Menzies
År: 1940
Regissör: Victor Fleming
År: 1939
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Trollkarlen från Oz

Hans Albers, Wilhelm Bendow, Michael Bohnen, Marina von Ditmar, Hans Brausewetter, Brigitte Horney, Käthe Haack, Ilse Werner, Eduard von Winterstein, Ferdinand Marian, Hermann Speelmans, Walter Lieck, Marianne Simson, Leo Slezak, Hilde von Stolz

Erich Kästner, Rudolph Erich Raspe, Gottfried August Buerger

Komedi, Äventyr, Fantasy

Tyskland
Diskussioner om Münchhausen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Münchhausen (6 st)
pufred (Anmäl)   14/11 2011
Gjord på order av Goebbels för att tyskarna inte skulle tänka på seriösa saker utan ha lättsam underhållning istället. (pågår väl fortfarande i Hollywood?). Manus av Erich Kästner vars böcker brändes 10 år tidigare. Tyskt matinéäventyr gjord mellan Stalingrad och dagen D.Inspirerad av Trollkarlen från Oz & Tjuven i Bagdad. Ett färgstarkt fantasifyllt underbart matineäventyr som har klarat tidens tand. Man kan läsa in viss kritik i Münchausens repliker också.
Daniel Mott (Anmäl)   5/9 2008
Ett riktigt spektakel i härlig Agfacolor, men Kinos DVD-produktioner imponerar inte särskilt mycket på mig, då föredrar jag Eureka.
mindcooler (Anmäl)   18/5 2008
Den här har jag sett många gånger. många.
goeran (Anmäl)   2/2 2008
En verkligen imponerande film i fantasygenren. Ett genomtänkt manus, tjusig scenografi, välgjorda specialeffekter och goda skådespelarinsatser; allt bidrar till att denna tidiga färgfilm slår Terry Gilliams dito Münchhausenfilm med hästlängder. Särskilt lägger man givetvis märke till Hans Albers i huvudrollen. Andra bra insatser görs av Ilse Werner (som prinsessan Isabella d'Este), Ferdinand Marian (Cagliostro) och Brigitte Horney (Katarina II). Den nyrestaurerade filmkopian, som utgivits på dvd av amerikanska Kino, håller god bildmässig och ljudmässig kvalittét.
Ihsahn (Anmäl)   8/11 2007
Filmen känns en smula rörig, men den är onekligen ett fascinerande och fantasifullt matinespektakel.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Münchhausen