My Fair Lady

Originaltitel: My Fair Lady
Regissör:George Cukor
Utgivningsår:1964

Om My Fair Lady:

Professor Higgins, som är språkforskare, slår vad med en kollega om att han kan lära en simpel blomsterförsäljerska att prata och föra sig som en baronessa.

Titel: Mary Poppins
Regissör: Jacques Demy
År: 1964
Genre: Drama, Romantik
Paraplyerna i Cherbourg

Audrey Hepburn, Rex Harrison, Stanley Holloway, Wilfrid Hyde-White, Gladys Cooper, Jeremy Brett, Theodore Bikel, Mona Washbourne, Isobel Elsom, John Holland (I)

Alan Jay Lerner

Drama, Familjefilm, Romantik, Musikal

Recension My Fair Lady

- JoeZ sätter betyg 5 och skriver:
My Fair Lady är en av de mest älskvärda teatermusikalerna som någonsin gjorts. Alan Jay Lerner och Fredrick Loewes charmerande musikal köptes av Jack Warner för hela fem miljoner dollar. George Cukor sattes in som regissör och Cecil Beaton som designer, trots att de två bråkade om mycket så syns det inte alls på filmen. Filmen är något extraordinärt och fantastiskt. Musikalen baseras på Robert Shaws...

Recension av My Fair Lady - Läs hela!

Med i listor: Oscars, Scenmusikaler
Kommentarer om My Fair Lady (104 st)
Pi-R (Anmäl)   21:23 29/5
Hade det inte varit för de sista 30 sekunderna... Jag ska inte säga att betyget hade blivit högre, för det vore att ljuga, men länge sen jag skrek rakt ut i frustration framför en film av denna genre... Allt skulle ju ha vart så snyggt, om inte... Nåja... Utöver denna detalj – som är nog så blamerande – så blev jag överaskad över hur mkt jag tyckte om filmen; musiken är i princip det bästa genren har att erbjuda, och det teatrala funkar på mig. Castingen sitter som hand i handske, även om dubbingen av Elizas sång är en skönhetsfläck som inte är lätt att bortse från
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
skitbad (Anmäl)   4/10 2017
Filmen har sina kvaliteer och är underhållande, stundtals också ganska charmig. Känslan när filmen är slut var dock att den känns tämligen ointressant...och jag känner mig nästan lite irriterad för det finns flertalet ingredienser som stör en hel del.
92axha10 (Anmäl)   11/2 2017
Gillar de båda huvudrollsinnehavarna och några musiknummer är riktig minnesvärda.
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Egentligen är det här för uppblåst och teatralt för att riktigt uppskattas av mig men det är väldigt bra utfört. Måste erkänna att musiken är njutbar och att det även finns en hyfsad handling i botten. Filmatiseringen av musicalen är bra och den restaurering som gjorts av filmen är också mycket bra. Detta gäller både bild och ljud även om man skulle vilja ha ut ännu mer av ljudet i en sån här film
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till My Fair Lady