Betyg idag: 1 758 Besökare idag: 5 916

Originaltitel: My Fair Lady
Regissör:George Cukor
Utgivningsår:1964

Om My Fair Lady:

Professor Higgins, som är språkforskare, slår vad med en kollega om att han kan lära en simpel blomsterförsäljerska att prata och föra sig som en baronessa.

Titel: Phantom of the Paradise
Regissör: Bob Fosse
År: 1969
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Sweet Charity

Audrey Hepburn, Rex Harrison, Stanley Holloway, Wilfrid Hyde-White, Gladys Cooper, Jeremy Brett, Theodore Bikel, Mona Washbourne, Isobel Elsom, John Holland (I)

Alan Jay Lerner

Drama, Familjefilm, Romantik, Musikal

Recension My Fair Lady

- JoeZ sätter betyg 5 och skriver:
My Fair Lady är en av de mest älskvärda teatermusikalerna som någonsin gjorts. Alan Jay Lerner och Fredrick Loewes charmerande musikal köptes av Jack Warner för hela fem miljoner dollar. George Cukor sattes in som regissör och Cecil Beaton som designer, trots att de två bråkade om mycket så syns det inte alls på filmen. Filmen är något extraordinärt och fantastiskt. Musikalen baseras på Robert Shaws...

Recension av My Fair Lady - Läs hela!

Med i listor: Oscars, Scenmusikaler
Kommentarer om My Fair Lady (102 st)
skitbad (Anmäl)   16:23 4/10
Filmen har sina kvaliteer och är underhållande, stundtals också ganska charmig. Känslan när filmen är slut var dock att den känns tämligen ointressant...och jag känner mig nästan lite irriterad för det finns flertalet ingredienser som stör en hel del.
92axha10 (Anmäl)   02:42 11/2
Gillar de båda huvudrollsinnehavarna och några musiknummer är riktig minnesvärda.
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Egentligen är det här för uppblåst och teatralt för att riktigt uppskattas av mig men det är väldigt bra utfört. Måste erkänna att musiken är njutbar och att det även finns en hyfsad handling i botten. Filmatiseringen av musicalen är bra och den restaurering som gjorts av filmen är också mycket bra. Detta gäller både bild och ljud även om man skulle vilja ha ut ännu mer av ljudet i en sån här film
MaxMackan (Anmäl)   31/7 2016
Filmen är både fruktansvärt dålig och bra. Både modern och föråldrad, sexistisk och proto-feministisk. Märkligt kluven film att se idag och lika kluven är jag. Men till sist ändå övervikt på det negativa, kanske för att musiken inte helt och hållet är i min smak och slutet så kasst.
Zaila (Anmäl)   31/7 2016
Dåligt slut men annars en väldigt bra film. Vidrig kvinnosyn men tyvärr var väl tidsandan sådan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till My Fair Lady