My Winnipeg

Originaltitel: My Winnipeg
Regissör:Guy Maddin
Utgivningsår:2007

Om My Winnipeg:

En dokumentär fantasi om Maddins hemstad Winnipeg. Hur ska Maddin lyckas fly sin hemstad? Kanske om han filmar sin väg därifrån.

Titel: En dag i staden
Originaltitel: Narayama bushiko
Regissör: Shohei Imamura
År: 1983
Ballad of Narayama

Darcy Fehr, Ann Savage, Amy Stewart, Louis Negin, Guy Maddin (röst), Brendan Cade, Wesley Cade

Guy Maddin, George Toles

Drama, Dokumentär, Experimentfilm

Kanada
Med i listor: Experimentfilm Top 50, Fantastisk Filmfestival 2008
Diskussioner om My Winnipeg  (0 diskussioner)
Kommentarer om My Winnipeg (15 st)
wernblom88 (Anmäl)   10/9 2011
Fantastiskt berättarteknik. Hypnotiserande om fragment från en döende stad. Vi som bott i en mindre stad där industrialiseringen en gång blomstrade kan lätt känna igen oss. Det finns så många sömngångare i dessa städer....
accatone (Anmäl)   10/9 2011
Jag gillar den nog mer för vad den är än hur den är. En uppgörelse med hemstaden och det bedövande grepp den har regissören i. Lite som "Roger & Me" fast gjord med en fragmentariskt berättarteknik som ofta föreställer glimtar ur minnet. Jag beundrar hur Maddin behärskar stumfilmsestetikens hysteri, och lyckas skildra vissa udda företeelser från förr i rätt stämning, och väldigt intensivt. Det kan därför bli påfrestande och svårt att följa, men jag blir ändå medryckt och involverad.
Sznax (Anmäl)   21/8 2011
Efter en väldigt trevande inledning (som var för mycket konstfilm) så tar sig faktiskt filmen upp en ordentlig nivå under andra halvan. Maddin skildrar på ett snyggt personligt sätt sin hemstad, på ett sätt som man verkligen kan känna igen sig i. Filmen är dessutom ganska rolig. Och som gammal NHL-räv är det ytterst roligt att få se delarna om gamla Jets (som ju nu har kommit tillbaka till Winnipeg). Och dessutom att få se Thomas Steens upphängda tröja i museumet var en bonus. Betyg 7.2
FarbrorKit (Anmäl)   20/8 2011
NEJ MEN det här är så jävla bra, det här har precis allt jag vill ha ur en film!! Den har klösande tidsklaustrofobi, den har ett våldsamt hat mot de ekonomiska krafter som gör våld på det vi äger gemensamt, den har inslag av klasskampshyllningar och kärlek till facken, den har en sentimentalitet över saker som är förlorade och aldrig kommer igen, den dröjer vid temat hus som inte längre kan vara en del av ens värld, den har en överdrivet dramatisk berättarröst som aldrig glider över på den jobbiga sidan, den har humor, absurditet och massor av väldigt konstiga inslag. Den har ett fantastiskt fint bildspråk. Den har instuckna ord hela tiden. Jag var helt fnissig hela filmen nästan, och ibland ledsen. Det kändes lite som att vara kär. Fast i en film. :D
Lilla prinsen (Anmäl)   20/8 2011
Hur ska han ha det egentligen? Nostalgi eller ironi? Det är tur att han åtminstone har kameran som tröst!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till My Winnipeg