Mysteriet 'Dracula'

Originaltitel: Dracula
Regissör:Tod Browning
Utgivningsår:1931

Om Mysteriet 'Dracula':

Greve Dracula lämnar Transsylvanien och reser till England. Snart börjar det hända saker...

Titel: Nosferatu
År: 1979
Genre: Romantik, Skräck
Film nr.: 20429
Greve Dracula

Bela Lugosi, Edward Van Sloan, Herbert Bunston, Frances Dade, David Manners, Helen Chandler, Dwight Frye, Joan Standing, Charles K Gerrard

Garrett Fort

Skräck, Fantasy

Recension Mysteriet 'Dracula'

- Mat1az sätter betyg 2 och skriver:
Tod Browings Mysteriet ”Dracula” med den legendariske skräckfilmsskådisen Bela Lugosi som greven själv. De flesta känner väl till historien om Bram Stokers Dracula, och det har ju gjorts ett ”X” antal filmatiseringar på det hela. Detta är en film jag alltid velat se och det är mycket på grund av att Bela Lugosi är med i den. Filmen blev dock lite av en besvikelse. Lugosi är ju faktiskt rätt cool...

Recension av Mysteriet 'Dracula' - Läs hela!

Med i listor: 30-tal Top 50, Dracula, Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om Mysteriet 'Dracula'  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mysteriet 'Dracula' (192 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   24/10 2018
Det här var den första Dracula-filmen som jag såg, jag har sedan dess sett otaliga versioner på den här historien, och när jag nu sluter cirkeln och såg om denna, så kan jag också konstatera att det är den bästa. Det får man nästan helt och hållet tacka Bela Lugosi för, sällan har en skådespelare varit mer perfekt för sin roll, och jag njuter av varenda replik han får ur sig. Den inledande delen i Transsylvanien är filmens bästa, där är miljöerna och stämningen helt på topp, och där får Bela gott om utrymme att bre ut sig på. Ska jag klaga på någonting så är det just att vi inte får fler scener därifrån. I övrigt måste Dwight Frye lyftas fram för sin utflippade insats också, och jag gillar att de här gamla filmerna aldrig kände att de måste dra ut på handlingen för sakens skull. Ett slöseri att det aldrig kom någon uppföljare med Bela
Stygga-Vargen (Anmäl)   17/5 2018
Inte så läskig som jag hade hoppats men detta är ändå en väldigt bra film. Bela Lugosi är klockren i titelrollen.
Solidus (Anmäl)   13/2 2018
"Dracula" från 1931 må ha sin plats i filmhistorien och ha en stor betydelse för skräckgenren. Med det sagt ska det sägas att det som ansågs vara otäckt då, är annorlunda idag. Bela Lugosi gör ett fint jobb som greven, men likt den spanska versionen, som kom samma år, känner jag att Dracula är en endimensionell karaktär, något som skulle ändras på i senare filmatiseringar på den klassiska boken. Han som spelar Renfield förtjänar dock en eloge, då han står för filmen enda obehagliga scen som håller än (när han står vid en trappa och flinar otäckt mot kameran). Även skådespelaren som axlar rollen som Van Hellsing gör en stabil insats. Som jag skrev om den spanska versionen så är kulisserna snygga (det är exakt samma kulisser), dock så är detta en klassisk monsterfilm som är svår för mig att ta till. När leksaksfladdermusen flyger in bilden förstörs all stämning som filmen har byggt upp. Bra skräckfilm och definitivt bättre än sin spanska kopia, men inte mer.
karlmats (Anmäl)   30/10 2017
Säkert rätt skrämmande för sin tid och den teatraliska Bela Lugosi är onekligen lite av en fröjd att se även om han egentligen spelar över rätt rejält. Filmen gör sig bättre i början när de är i Transylvanien och blir ganska hafsig när de väl kommer till England. Så här i #metoo-tider kan man ju verkligen ifrågasätta Draculas beteende, smyga sig in i damernas sängkammare på nätterna och nafsar på både det ena och det andra, tur för honom att det inte fanns sociala medier på 30-talet. Miss Mina som är huvudsakliga målet för hans lustar verkar dock riktigt korkad och är ganska jobbig så lite håller man ändå på den elegante greven. Hans psykotiska slav Renfield är annars filmens behållning, när baddingsidan är den enda som bjuder på intressanta och underhållande karaktärer, då känner man igen sig. Extremt stilbildande och snäppet bättre än jag trodde men någon vidare film är det inte. Van Helsing löser den här gåtan ganska odramatiskt och någon vidare spänningsutveckling finns inte, blir snarare lite av ett kammarspelsdrama av det hela, då föredrar jag Herzogs version av Dracula-berättelsen alla dar i veckan. En stark 2a ändå.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mysteriet 'Dracula'